سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چگونه یک دوره آنلاین در سامانه LMS برگزار کنیم؟

 

ساخت یک دوره آنلاین مانند ساخت یک قفسه کتاب است.

اگر شما یک جعبه ابزار خوبی داشته باشید راه اندازی آن قفسه ساده و آسان است و شما به سادگی در چند مرحله این کار را انجام می دهید و پس از اتمام کار  می توانید کتاب های خود را مرتب کنید و از قفسه جدید خود لذت ببرید.

اما بدون یک جعبه ابزار خوب انجام این یک کار، دلهره آور و پیچیده میشود. یا بدتر از آن، شما یک جعبه ابزار دارید اما ابزارهای مناسبی ندارد یا طوری سازمان دهی شده است که پیدا کردن مواردی که بتوانید برای انجام کار از آنها استفاده کنید دشوار هست.

سوالی که پیش می آید این هست که این مثال چه ربطی به آموزش الکترونیکی دارد؟

این دو سناریو ممکن است ربطی به هم نداشته باشند ولی همان اصل داشتن یک جعبه ابزار خوب در مورد آموزش الکترونیکی هم صدق می کند.  ایجاد یک دوره آنلاین بدون ابزار مناسب می تواند دلهره آور باشد. اینجاست که داشتن یک سیستم مدیریت یادگیری LMS      به خوبی طراحی شده و مجهز به کار می آید.

یک LMS خوب کاری را که می تواند یک کار پیچیده باشد، ساده می کند. در این مقاله شما را راهنمایی می کنیم که ابزارهای مناسب برای یک LMS خوب چیست و چگونه می توانیم دوره های انلاین خود را به ساده ترین و سریع ترین شکل ممکن ایجاد کنیم به طوری که قابل استفاده برای تمامی افراد باشد.

چگونه یک دوره آنلاین با کیفیت را در 10 مرحله ایجاد کنیم؟

آن ابزار های دقیق چه هستند؟ و چگونه می توانید از آن ها برای ایجاد دوره های آنلاین استفاده کنید؟ اگر شما از یک LMS که طراحی مناسبی داشته باشد استفاده می کنید ایجاد یک دوره آنلاین آسان خواهد بود.

همه چیزهایی را که لازم است  بدانید در یک راهنمای 10 مرحله ای جمع آوری کرده ایم. شما همچنین می توانید از این معیار ها به عنوان چک لیستی از ویژگی های یک LMS خوب استفاده کنید تا هنگام انتخاب یک پلتفرم آموزشی آنها را مورد ارزیابی قرار دهید.

 

2-      تعریف تنظیمات شخصی

3-      تعریف سناریوی آموزشی

4-      ایجاد محتوا

5-      امکان بارگذاری انواع محتوا

6-      امکان ارزیابی کردن

7-      شاخص هایی برای تشویق کردن فراگیران

8-      امکان ثبت نام فراگیران در دوره های آنلاین

9-      تبلیغ و ترویج دوره

10- دریافت گزارشات مختلف

 

 

 

 

گام اول : امکان تعریف نقش ها با وظایف مختلف

 LMSشما باید دارای نقش های مختلف با سطح دسترسی های متفاوتی باشد به عنوان مثال: نقش مدیر سیستم، نقش استاد و نقش فراگیر اینها سه نقش معمول در یک سامانه آموزش مجازی هستند ولی ممکن است شما نیاز به نقش های بیشتری داشته باشید که امکان ساخت و تعریف آنها از قابلیت های یک LMS خوب می باشد.

در نهایت برای ایجاد یک دوره ی انلاین شما باید به عنوان مدیر سیستم وارد شوید.


گام دوم: تعریف تنظیمات شخصی

سفارشی کردن برگزاری یک دوره از ویژگی های اصلی یک سامانه LMS می باشد از جمله این تنظیمات شامل:

تنظیمات اولیه:

دوره شما در مورد چه چیزی است؟

در گام اول برای اینکه بتوانید فراگیران را برای ثبت نام در دوره های آموزشی خود جذب کنید نیاز هست تا توضیحاتی را در اختیار آنها بگذارید. این توضیحات می تواند به صورت متنی یا ویدیویی از معرفی دوره باشد. یا اینکه شما می توانید بخشی از جلسات تعریف شده برای یک دوره را به صورت رایگان تعریف کنید تا افراد قبل از ثبت نام در دوره آموزشی از کیفیت محتوای آموزشی شما رضایت کافی را کسب کنند.

نکته: لذا یکی از معیارهای خرید سامانه آموزش مجازی خوب داشتن تنظیمات اولیه و تعریف ویدیوی معرفی دوره و تصویر شاخص برای هر دوره و بهینه بودن در سئو می باشد تا دوره شما به مطلوب ترین حالت ممکن نمایش داده شود.

ظرفیت

آیا شما نیاز به محدود کردن افراد برای ثبت نام خواهید داشت؟

LMS شما باید این توانایی را داشته باشد تا امکان ثبت نام فراگیران در یک دوره آموزشی را محدود کند یا اینکه تعداد افراد شده در یک دوره آموزشی به صورت نامحدود تعریف شود. این تنظیمات باید در اختیار مدیر سیستم باشد.
نکته: همچنین در صورت نیاز باید بتوانید کاربران را به صورتی دستی وارد یک دوره نمایید. علاوه بر این اگر این دوره برای یک گروه خاص در حال برگزاری می باشد باید بتوانید با استفاده از گزینه مخفی کردن امکان ثبت نام در دوره آموزشی را برای دیگر فراگیران محدود کنید.

زمان
زمان برگزاری یک دوره آموزشی می تواند براساس تاریخ شروع و تاریخ پایان باشد در این حالت افراد باید در بازه ثبت نام شده از محتوای جلسات استفاده کنند. ولی حالت دیگری هم وجود دارد. یکی از آموزش های مجازی این هست که فراگیران می توانند هر وقت که صلاح دانستند از محتوای آموزشی استفاده کنند لذا حالت دوم بر اساس تاریخ دسترسی فرد به دوره می باشد. یعنی زمانی که فرد در دوره ثبت نام کرد یک ماه یک هر چند روز دیگر که توسط مدیر سیستم تعیین می شود به محتوا دسترسی خواهد داشت و بعد از گذشت این بازه دیگر امکان دسترسی به محتوا وجود ندارد.

نکته: البته باید در نظر گرفت که دسترسی به بعضی از محتوا ها ممکن است نا محدود باشد که باتوجه به نظر مدیر سیستم قابل تغییر و ویرایش می باشد.

نمایش

نحوه نمایش دوره ها در صفحه اصلی سایت آموزشی بسیار مهم است. اکثر  lms ها به طور پیش فرض به ترتیب حروف الفبا دوره ها را نمایش می دهند. اما شما باید بتوانید این قسمت را برای خود شخصی سازی کنید.

نکته : شما می توانید یک جعبه چک باکس برای فعال و غیر فعال کردن نمایش دوره ها داشته باشید .
"در
 سامانه آموزش مجازی بیان نو قابلیتی وجود دارد که شما می توانید دوره ها رابر اساس پرفروش ترین ها پر بازدید ترین ها به طور دلخواه چیدمان کنید و قالب صفحه اصلی خود را شخصی سازی نمایید."

قیمت :

قیمت گذاری دوره ها یکی دیگر از بخش های مهم برای تنظیمات اولیه ساخت یک دوره آنلاین می باشد. تنظیمات خوب برای قیمت گذاری یک دوره آموزشی دست شما را برای تعریف استراتژی های مختلف فروش باز می گذارد.

در پلتفرم آموزش مجازی بیان نو علاوه بر این که می توانید برای دوره های آموزشی قیمت تعیین کنید امکان فروش جلسات یک دوره آموزشی و قیمت گذاری آنها به صورت جداگانه وجود دارد. همپنین تعریف کد های تخفیف برای یک دوره آموزشی بسته به نیاز شما قابل تعریف می باشد.

گام سوم : تعریف سناریوی آموزشی

حالا وقت آن رسیده که مشخص کنید فراگیرانی که در دوره آموزشی شما ثبت نام میکنند چگونه باید مسیر آموزشی را تا پایان و تکمیل کردن دوره طی کنند. این سناریو براساس چهار شاخص قابل تعریف شدن است:

·         پیش نیاز بودن جلسات: ایا جلسات آموزشی شما باید به ترتیب تکمیل شود یا فراگیر می تواند هر بخش را به دلخواه مشاهده کند؟

·         مسیر یادگیری:آیا دوره شما بخشی از یک دوره بزرگتر است؟ یعنی کاربر تا زمانی که این دوره را نگذراند نمی تواند در دوره های بعدی شرکت کند؟

·         نحوه تکمیل کردن دوره: ایا باید تمام قسمت ها را تکمیل کنند یا برخی از انها اختیاری هستند؟

·         دریافت گواهینامه: نمره نهایی کاربر چگونه محاسبه می شود؟با استفاده از نمره در تمامی فعالیت ها از جمله کوییز ها و تمرین ها؟ یا فقط آزمون ها ملاک هستند؟

گام چهارم: ایجاد محتوا

هنگامی که شما یک دوره آنلاین ایجاد می کنید ساخت جلسات و بارگزاری محتواها ممکن است از سخت ترین کار ها به نظر برسد. اما با داشتن یک LMS خوب این کار می تواند یک فعالیت بسیار ساده و روتین باشد.

یک LMS خوب باید توانایی پشتیبانی از تمامی منابع آموزشی شما را داشته باشد. امکان تعریف محتواهای ویدیویی، محتواهای متنی، بارگزاری فایلهای پاورپوینت یا پی دی اف، امکان بارگزاری فایل های تعاملی یا اسکورم و پشتیبانی از آنها، امکان ساخت تمرین ها و آزمون ها با سبک سوالات مختلف از معیارهای خرید سامانه آموزش مجازی خوب می باشد.

"با سامانه آموزش مجازی بیان نو فقط با چند کلیک دوره های آنلاین خود را ایجاد کنید

آسان برای راه اندازی، آسان برای استفاده، آسان برای سفارشی کردن."

 

گام پنجم: امکان بارگزاری محتوا


افراد به روش های مختلف یاد می گیرند. بنابراین شما باید سعی کنید یک دوره آنلاین ایجاد کنید که بتواند به انواع مختلف یادگیری پاسخ دهد.

همچنین باید اهداف یادگیری متفاوتی را در نظر بگیرید نتیجه یا هدف هر نوع از محتوا، نحوه ارائه آن را تعیین می کند. برای مثال، اگر بخواهید یک دوره آموزشی با عنوان ارائه راه‌های عملی برای مدیریت مکالمات دشوار را به نماینده فروش آموزش دهید، استفاده کامل از محتواهای متنی جواب نخواهد داد اما این نوع محتوا می تواند روش خوبی برای توصیف نظریه ها باشد.

 

برای ایجاد دوره‌های آنلاین که در هر دو سطح ارائه می‌شوند، یک LMS خوب باید طیف کاملی از گزینه‌های محتوا را ارائه دهد. در اینجا لیست ضروری انواع محتوا به همراه نکاتی در مورد استفاده و زمان استفاده آن می پردازیم:

محتوای متنی:

یک شکل یک طرفه از یادگیری است . محتوای مبتنی بر متن کم پویاترین و هیجان انگیزترین قالب است. اما اگر به شیوه درست ارائه شده باشد کاربرد های خود را دارد.

متن یک قالب آشناست همه تشخیص خواهند داد و با ان احساس راحتی خواهند کرد. تولید آن ارزان تر و سریع تر است و با هیچ گونه الزامات فنی روبرو نیست.

قابل استفاده برای: توضیح نظریه ها یا مفاهیم و ارائه اطلاعات پیش زمینه در مورد یک موضوع.

منابع وب

اینترنت پر از محتوا است که می توانید برای ایجاد دوره های آنلاین از آن استفاده کنید. استفاده از محتوا از وب سایت های خارجی به دوره شما اعتبار می دهد

ویدئو

ویدئو به سرعت به محبوب ترین فرمت ها برای برقرای ارتباط انلاین تبدیل شده است. و دارای عناصری از سبک های مختلف یادگیری مانند بصری ، شنیداری، کتبی و جنبشی است.

نکته: شما باید بتوانید ویدیوها را به روش های مختلف در LMS خود بارگزاری کنید ممکن است ویدیوی شما در آپارات یا یوتیوب بارگزاری شده باشد و شما باید بتوانید از قابلیت کد امد برای نمایش ویدیوی خود استفاده کنید یا با استفاده از لینک های خارجی ویدیوی خود را به جلسه مرتبط کنید.

صوتی

تصویر ممکن است سریع تر از صدا سفر کند .اما مغز انسان سریع تر صدا را پردازش می کند. به همین دلیل شما باید در دوره های آنلاین خود از صدا استفاده کنید.
نکته: هنگام برقراری ارتباط صرفاً از طریق صدا، زبان برجسته‌تر می‌شود، بنابراین به لحن، اصطلاحات و اصطلاحات واژگانی که استفاده می‌کنید توجه بیشتری داشته باشید.

فایلها

اگر شما قبلا برای دوره آموزشی خود فایلهای آموزشی از جمله پاورپوینت، پی دی اف، ورد یا اکسل تهیه کرده اید می توانید آنها را در دوره آموزشی آنلاین خود استفاده کنید.

 

جلسات زنده

اگر محتوا صرفاً از مواد آموزشی تشکیل شده باشد، آموزش می تواند یک تجربه منزوی باشد. به همین دلیل است که یادگیری ترکیبی (ترکیبی از جلسات سنتی، کلاس درس و محتوای دیجیتال) بسیار محبوب است.

شما باید بتوانید با استفاده از LMS خود جلسات آنلاین همزمانی را ترتیب دهید که در آن فراگیران با شما ارتباط صوتی و تصویری داشته باشند و به صورت زنده با شما در تعامل باشند و سوالات خود را مطرح کنند.

نکته: شما می توانید از سامانه آموزش مجازی خود برای ارسال اطلاعیه های شروع جلسات آنلاین یا حضوری استفاده کنید.

گام ششم: امکان ارزیابی کردن

همه دوره های آنلاین ممکن است نیاز به ارزیابی کردن نداشتن باشند ولی بسیاری از دوره های آموزشی آنلاین باید فرایند ارزیابی را انجام دهند تا مطمئن شوید که فراگیران نکات کلیدی دوره آموزشی شما را درک کرده اند.

هنگامی که محتوای آموزش مجازی دوره خود را ساختید، زمان آن است که برای ارزیابی های خود تصمیم بگیرید. مثلا ارزیابی بعد از پایان هر جلسه باشد یا بعد از پایان کل دوره؟

انواع مختلف ارزیابی وجود دارد شما می توانید برای ارزیابی فراگیران از تمرین یا آزمون آنلاین استفاده کنید برای اینکار LMS شما باید بتواند از انواع سوالات تعاملی از جمله چند انتخابی، مچ کردن، جالی خالی، تشریحی، ارسال فایل و ... پشتیبانی کند. این ها مزیت های سامانه آموزش مجازی خوب است که شما را در ساخت یک دوره آنلاین کمک میکند/

 

گام هفتم : شاخص هایی برای تشویق کردن فراگیران

 

شما می توانید با تعریف روش های مختلف ارزیابی کاربران را وادار به تعامل در دوره کنید اما آنها به تنهایی انگیزه زیادی را ایجاد نمی کنند

اگر سایت آموزشی شما توانایی استفاده از گیمیفیکیشن را داشته باشد بسیار عالی است. شما می توانید با استفاده از این ابزار به ازای هر فعالیت کاربر و نمره ای که کسب می کند به آن امتیاز یا نشان یا مدالی بدهید کاربر می تواند سطح خود را در بخش های مختلف با سایر کاربران مقایسه کند در نهایت می توانید با تعریف استراتژی های مختلف امکان استفاده از امتیاز ها یا مدال های دریافت شده را فراهم کنید به عنوان مثال فراگیر می تواند امتیاز یا مدال های خود را بدهد و از کد های تخفیف برای خرید دوره های آتی استفاده کند یا مجوز ورود به دوره های خاص را بگیرد.

 

گام هشتم: امکان ثبت نام فراگیران در دوره آنلاین

 

با استفاده از lms  می توانید این کار را به سه روش انجام دهید:

·         به صورت دستی کاربران را اضافه کنید.

·         ایجاد قاعده ای که به طور خودکار افراد را به یک گروه خاص اختصاص می دهد

·         عمومی کردن دوره طوری که مردم بتوانند ثبت نام کنند.

 گام نهم: تبلیغ و ترویج دوره:

 

شما تا به اینجا بخش عمده از ایجاد یک دوره آنلاین را انجام داده اید اما تا زمانی که دوره شما دیده نشود نتایج شما بلااستفاده می ماند لذا شرکتی که به شما خدمات LMS می دهد در صورتی که بتواند برای شما امکان تبلیغ کردن دوره های آموزشی و دیده شدن آنها از روش های مختلف را فراهم کند بسیار عالی است و بنظر من حتما به آن محصول اعتماد کنید.

 

 

گام دهم: دریافت گزارشات مختلف

 

در نهایت یکی دیگر از مزیت های سامانه آموزش مجازی خوب این هست که بتواند گزارش ها و آمار های مناسب را بعد از پایان دوره به تفکیک فراگیران در اختیار شما قرار دهد.

امکان ساخت گزارش ها و دریافت خروجی آنها به صورت اکسل می تواند یکی از ویژگی های سامانه آموزش مجازی خوب باشد.

با سامانه آموزش مجازی بیان نو، مقرون به صرفه ترین و کاربرپسندترین سیستم مدیریت یادگیری در بازار، در زمان و پول خود صرفه جویی کنید. برای مشاهده سامانه شما می توانید به صورت رایگان از خدمات آن استفاده کنید.

 

 


معرفی 6 نرم افزار برای تولید محتوا الکترونیکی در سال 2022

 

-Articulate Rise

یک ابزار تولید محتوا مبتنی بر وب است. که به تولید کنندگان محتوا اجازه می دهد تا ماژول ها و دوره های آموزشی را به شکل طولانی مدت ایجاد کنند.

سرعت یادگیری:

به عنوان یک برنامه کاربردی مبتنی بر ابر برای آموزش محتوا الکترونیکی ساخته شده است. یادگیری سطحی آن اسان تر از استوری لاین است. و در تسلط داشتن به آن هیچ مشکلی نخواهد داشت.

ارزیابی
تا کنون، تنها 4 نوع سوال در Rise موجود است: چند گزینه ای، چند پاسخ، پر کردن جای خالی و تطبیق. انواع سؤالات مشابه را می توان در یک ماژول درج کرد، نه فقط به عنوان آزمون های رتبه بندی شده، بلکه به عنوان بررسی سریع دانش.

فعل و انفعالات

10 نوع تعامل وجود دارد، از جمله آکاردئون، فلش کارت، و جدول زمانی. به علاوه، کسانی که از  Storyline در رایانه شخصی خود استفاده می کنند، می توانند هر نوع تعاملی را وارد کنند.

ویرایشگر ویدئو و صدا

در حالت وب ویرایشگر ویدیویی و صوتی ندارد. بنابراین باید از یک برنامه روی دسک تاپ خود استفاده کند. اما حداقل به کاربران اجازه می دهد تا زیرنویس ها را از طریق رابط وب خود آپلود و مدیریت کنند.

شبیه سازی های مکالمه

یکی از ابزارهای این نرم افزار امکان ساخت دیالوگ های تعاملی است. البته این ویژگی در ispring می باشد با این تفاوت که در اینجا نمی توان امتیازها را محاسبه کرد.

آموزش موبایل

محتوای ایجاد شده با Articulate Rise به خوبی برای دستگاه های تلفن همراه ساخته شده است که می تواند به طور خودکار با هر صفحه نمایش سازگار باشد  مانند تبلت و گوشی های هوشمند

مزایا
1- توانایی ایجاد محتوای آموزش پاسخگو به سرعت با یک رابط وب ساده

2- دسترسی به کتابخانه محتوا با مقدار زیادی از دارایی های بصری مانند پس زمینه ها و شخصیت ها

3-در سیستم عامل های مک و ویندوز و لینوکس کار می کند.

4-پشتیبانی از تمام استانداردهای بزرگ eLearning

5-اجازه همکاری با اعضا تیم را می دهد.

معایب

1-      قابلیت سفارش سازی محتوای ان محدوداست.

2-      تنها یک قالب واحد از یک ماژول آموزشی (longread) را می توان با آن ایجاد کرد

3-      فقط  می توان 4 نوع سوال در quizzes استفاده کرد.

Camtasia-5

یک نرم افزار ساخت و تدوین ویدئو های آموزشی می باشد. وقابل استفاده برای سیستم های مک و ویندوز می باشد. یکی از محبوب ترین ابزار های تولید محتوا از ضبط صفحه نمایش می باشد. و فقط اجازه به ضبط صفحه نمایش خود نمی دهد.

سرعت یادگیری:

برای کسی که قبلا با ویرایشگر ویدیویی کار کرده است .کمتازیا ممکن است کمی طاقت فرسا باشد.و حالا این نرم افزار به خوبی در جامعه شناخته شده است و می توان به کمک ویدیو های آموزشی و مقالات درک اولیه و اصول کاررا در ان بیابید.

ارزیابی

کمتازیا می تواند برای درج امتحانات و نظر سنجی به فیلم ها مورد استفاده قرار گیرد. و فقط می توان از 4 نوع سوال از ان استفاده کرد.:چند انتخابی ، پرکردن جای خالی، درست و نادرست، پاسخ کوتاه

تعاملی:

این ابزار تولید محتوای معمولی است که شامل قالب های تعاملی نمی باشد. و متمرکز روی ویرایش ویدئو می باشد.و هیچ عنصر تعاملی  به غیر از quizzes و نظرسنجی ها را فراهم نمی کند.

ویرایشگر ویدئو و صدا

کمتازیا مدتی است از برترین ویرایشگر های ویدیویی است. و این است که می گویند بسیار برتر از ویرایشگران ویدیویی می باشد.

شبیه سازی های مکالمه

نمی توان شبیه سازی را در کامتازیا ایجاد کرد.

آموزش موبایل

این برنامه هیچ ابزار خاصی را برای یادگیرندگان تلفن همراه ارائه نمی دهد. اما از آنجا که تنها خروجی آن ویدئو است، نیازی به آن نیست، چرا که تمام گوشی های هوشمند و تبلت های مدرن می توانند این فرمت ها را خوب پخش کنند.

مزایا

1-      قابل دسترسی برای ویندوز و مکینتاش

2-      پیشرفته ترین ویرایشگر ویدئو در مقایسه با تمام ابزارهای دیگر در بازار

3-      از طریق کتابخانه آن می توان به قالب های آماده ویدئویی و متنی آن دسترسی داشت.

4-      اجازه می دهد تا پرسش های خود را داخل فیلم های آموزشی بسازید.

5-      از فایل های scorm پشتیبانی می کند

معایب

1-      محدود به تولید محتوای ویدئویی

2-      در عناصر تعاملی فقط می توان از quizzes در محتوا خروجی استفاده کرد.

3-       وتنها دارای 4 نوع سوال می باشد

6-h5P

نرم افزار H5P    یک نرم افزار تولید محتوا تحت وب متن باز است . که برای ایجاد فعالیت های آموزشی تعاملی درست شده است. همچنین بدون نیاز به دانش پیشرفته و کدنویسی و یا هر مهارت فنی دیگر می توان از  H5P استفاده کرد. کاربرانی که سواد دیجیتالی متوسط دارند می توانند فعالیت های متنوعی را به آسانی ایجاد کنند. محتواهای تولید شده را می توان به صورت رایگان برروی پلتفرم های wordpress, canvas, moodle,  Brightspace, Blackboard منتشر کرد. همچنین پلتفرم آموزش مجازی بیان نو نیز امکان اتصال به نرم افزار h5p و استفاده از محتواهای تولید شده در سامانه آموزش مجازی بیان نو را فراهم کرده است.سرعت یادگیری

 

بدون نیاز به دانش پیشرفته و کدنویسی و یا هر مهارت فنی دیگر می توان از  H5P استفاده کرد. کاربرانی که سواد دیجیتالی متوسط دارند می توانند فعالیت های متنوعی را با سهولت ایجاد کنند.

سرعت یادگیری

بدون نیاز به دانش پیشرفته و کدنویسی و یا هر مهارت فنی دیگر می توان از  H5P استفاده کرد. کاربرانی که سواد دیجیتالی متوسط دارند می توانند فعالیت های متنوعی را با سهولت ایجاد کنند.

ارزیابی

H5P طیف گسترده ای از ارزیابی که شامل امتحانات چند انتخابی، تست درست / نادرست، کشیدن و رها کردن وظایف، تطبیق بازی ها، و امتحانات حسابی مبتنی بر زمان است. را ارائه می دهد.

تعامل

برخی از انواع محتواهای که H5P اجازه می دهد تا در تعاملات استفاده شود شامل: تصاویر با نقاط اطلاعات، فلش کارت، نوار ساختار، و جدول زمانی از وقایع می باشد.

ویرایشگر ویدئو و صدا

از آنجا که H5P در ایجاد فعالیت های تعاملی سریع متمرکز شده است. وهیچ ویرایشگر تمام عیار صوتی وجود ندارد. با این حال، شما می توانید وظایف صوتی و مبتنی بر ویدیو، مانند افزایش فیلم ها با تعاملات و محتوای تشخیص صدا را در این ایجاد کنید.

شبیه سازی های مکالمه

یک نوع محتوای خاص وجود دارد که به کاربران اجازه می دهد تا معضلات، سیم های گفتگو، و انواع دیگر یادگیری تطبیقی ایجاد کنند.

آموزش موبایل:

کاربران همان محتوای غنی و تعاملی را در رایانه ها، گوشی های هوشمند، و تبلت ها تجربه خواهند کرد.

مزایا

1-      مبتنی بر وب – شما می توانید محتوا را در مرورگر خود ایجاد کنید

2-      یک نسخه رایگان وجود دارد

3-      انواع فعالیت های یادگیری تعاملی

4-      یک مرکز منابع آموزشی باز وجود دارد که در آن تولید کنندگان محتوا می توانند با هم همکاری کنند و محتوای باز را به اشتراک بگذارند

معایب

1-      تطبیق پذیری دیگر ابزارهای پرداخت شده را ندارد.

2-      قابلیت وارد کردن محتوا فقط به LMSs هایی که LTI دارند

3-      گزارش دهی تنها با اشتراک پرداخت شده در دسترس است

4-      بدون ضبط صفحه نمایش و یا ابزار ویرایش ویدیو

5-      بدون گزینه پیش نمایش

کاربرد

یک گزینه استارت بزرگ است اگر شما فقط در حال برداشتن اولین گام های کوچک در حوزه ایجاد تولید محتوا می باشید ، و یا اگر شما بودجه برای سرمایه گذاری در یک ابزار قدرتمندتر eLearning ندارید. با وجود ابزاری که به شما امکان ایجاد انواع فعالیت ها را می دهد، عملکرد آن در مقایسه با رقبای خود کاملاً محدود است.

 


معرفی 6 نرم افزار برای تولید محتوا الکترونیکی در سال 2022

معرفی 6 نرم افزار برای تولید محتوا الکترونیکی در سال 2022

ما در این مقاله به 6 نوع از بهترین نرم افزار های تولید محتوای الکترونیکی می پردازیم که برای انتخاب بهتر به شما کمک کنیم.

Ispring suite Max

یک مجموعه ابزار تولید محتوا مبتنی بر پاور پوینت می باشد. برای کسانی که نیاز به ایجاد سریع محتوای الکترونیکی دارند. بدونن اینکه نیاز به تجربه خاصی داشته باشند.

Adobe Captivate 360

یک ابزار در سطح حرفه ای برای طراحان آموزشی که می خواهند شبیه سازی های پیچیده نرم افزار را ایجاد کنند.

Articulate StoryLine 360

ابزاری مناسب برای ساخت محتواهای الکترونیکی و دوره های یادگیری آنلاین است.این نرم افزار بسیار قدرتمند و برای تسلط به آن زمان زیادی نیاز دارید.

Articulate Rise 360

یک ابزار تولید محتوا تحت وب است که به طراحان آموزشی اجازه می دهد دوره های آنلاین را در قالب "long read" با استفاده از مرورگر های خود ایجاد کنند.

Camtasia

این نرم افزار تمام چیزی که شما نیاز دارید برای ساخت ویدیو های آموزشی است . و از طریق ضبط صفحه نمایش توسعه پیدا کرده است. و به کمک این نرم افزار به راحتی می توانید ویدیو های تعاملی ایجاد کنید.

یک ابزار مبتنی بر وب که استفاده از آن آسان می باشد.و برای پروژه های الکترونیکی مشارکتی مفید است.

H5p

یک ابزار تولید محتوا تحت وب است .و افزونه ای است که به تولید و اجرای محتوای تعاملی و فیلم تعاملی در LMS یا انواع دیگر آموزش الکترونیکی کمک می کند. 

ابزارهای تولید محتوا الکترونیکی چیست؟

یک ابزار تألیف نرم افزاری است که برای ساخت محتوای آموزشی از قطعات کوچکتر اطلاعات استفاده می شود مانند:متون، تصاویر، ضبط های صوتی، و فیلم ها.

برای در نظر گرفتن بهترین ابزار تولید محتوا الکترونیکی چه چیزی را باید در نظر گرفت؟

انتخاب زیادی از ابزار ها در بازار وجود دارد. بسیاری از این نرم افزار ها در ذهن مشتری ساخته شده است. قبل از اینکه شما برای یکی از این نرم افزار های تولید محتوا تصمیماتی بگیرید باید قبل از آن خیلی چیزها را در مورد آن بدانید.

چه نوع تولید محتواهای آموزشی می تواند مفید باشد:

ویدئویی تعاملی، شبیه سازی های نرم افزاری، امتحانات، یا همه اینها؟ تصور کنید چه نوع تولید محتوایی را می توانید به یادگیرندگان ارائه دهید.

چقدر نرم افزار تولید محتوا با دستگاه های تلفن همراه خوب کار می کند؟

شما باید با تولید کنندگان محتوا  آشنا باشید. آموزش دادن به مخاطبان بالغ روی سیستم خوب است. اما چگونه در مورد نسل های جوان آگاه باشیم؟اکثر افراد 20 ساله نمی توانند زندگی خود را بدون گوشی های هوشمند تصور کنند. بنابراین تولید محتوا انجام داده باید با تلفن همراه سازگار باشد.

نرم افزار های تولید محتوا روی دسکتاپ

ابزار تولید محتوایی که روی سیستم شما نصب می شود. و معمولا دارای ویژگی های گسترده تر و گزینه های سفارش سازی بیشتری هستند.یکی دیگر از دلایلی که سازمان ها برای این نوع نرم افزار ها تولید محتوا ترجیح می دهند امنیت است.

نرم افزار های مبتنی بر وب

مزیت اصلی ابزارهای تألیف مبتنی بر وب این است که آنها در هر زمان، در هر نقطه ای قابل دسترسی هستند.این برای کسانی که نیاز به محتوای الکترونیکی از مکان های مختلف را دارند مهم است.طراحان، سازندگان محتوا، شرکت های کوچک و متوسط همگی می توانند از راه دور همکاری کنندو همچنین شما نیاز نیست در مورد محتوای از دست رفته نگران باشید چرا که همه چیز در ابر حمایت می شود.

نرم افزار تولید محتوا متن باز

این نوع نرم افزار های تولید محتوا به طور معمول بدون هیچ هزینه ای برای کاربران قابل دسترس است. و اجازه می دهد هر قسمتی از برنامه را بر اساس نیاز خود اصلاح کنند. اما معمولا خیلی کاربر پسند نیست. و علاوه بر این شما برای تغییرات به یک سری فن آوری و کدنویسی نیاز دارید.

Ispring Suite Max-1

با استفاده از این نرم افزار می توان محتوای آموزشی را به آسانی تحت نرم افزار PowerPoint ایجاد کرد و در واقع این نرم افزار به عنوان یک افزونه به نرم افزار PowerPoint تحت یک سربرگ اضافه می شود، البته بخش های از این مجموعه به صورت مجزا قابل استفاده نیز هستند.

 این ابزار با زبانه های مختلف که کاربرد زیادی دارند مثل ویرایشگر ویدیویی برای ایجاد سخنرانی های ویدیویی و نمایش های تصویری، ابزار شبیه سازی مکالمه وجود دارد.

نکته مهم این است که ispring Suite max فضای آنلاین برای کار گروهی در پروژه های آموزش الکترونیکی ارائه می دهد. در این ابزار شما می توانید محتوای خود را بسازید و تولید کننده محتوا می توانند محتوای خود را ویرایش و اضافه کنند.

سرعت یادگیری

اکثر مردم می‌توانند آن را انتخاب کنند و فوراً تولید محتوا انجام دهند. رابط کاربری آشنا و گردش کار ساده، به کاربر اجازه می دهد تا با سرعت بتوانند با ویژگی های آن اشنا شوند.

ارزیابی ها

با ایجاد آزمون‌ها، نظرسنجی‌ها و بررسی‌های سریع که می‌توانند بین اسلایدهای دوره قرار گیرند،.

فعل و انفعالات

جدا از ویرایشگر مسابقه، iSpring Visuals بر ایجاد تعاملات یادگیری متمرکز است. بهترین چیز در مورد این مؤلفه ابزار این است که نیازی نیست از ابتدا شروع کنید - فقط یکی از الگوهای تعاملی مانند Timeline یا Accordion را انتخاب کنید و آن را با داده های خود پر کنید.

ویرایشگر ویدئو و صدا

این دارای یک ویرایشگر ویدیوی کاملاً کاربردی است که برای ادغام چندین ویدیو با انتقال و شرح در یک فایل MP4 و درج آن در یک دوره کافی است.

شبیه سازی مکالمه

iSpring ابزار خاصی دارد که به شما امکان می‌دهد شبیه‌سازی‌های مکالمه واقعی بسازید که به زبان‌آموزان کمک می‌کند تا مهارت‌های ارتباطی خود را تسلط یابند. این یک الزام برای آموزش فروش و خدمات مشتری است.

آموزش  موبایل

از جمله مزایا و معایب این نرم افزار به چند مورد از آن اشاره می کنیم:

مزایا:

1-      رابط کاربری ساده و آشنا برای ساخت سریع دوره ها

2-      امکان استفاده از فایل power point  به عنوان نقطه شروع برای یک دوره

3-      شبیه ساز دیالوگ داخلی با سناریو های گفتگو چند خطی

4-      ابزار قوی برای ایجاد آزمون ها و نظرسنجی های تعاملی

5-      استودیوی ویدئویی حرفه ای برای ضبط و ویرایش اسکرین‌کست‌ها و فیلم‌های وب‌کم

6-      پخش عالی در همه دستگاه ها

7-      عملکرد تبدیل متن به گفتار

8-      امکان تبدیل ارائه های PPT به دوره های SCORM

9-      امکان تبدیل اسناد Word و PDF به flipbookهای تعاملی SCORM

10- کتابخانه محتوای حرفه ای با 68000 دارایی، از جمله الگوها، کاراکترها، پس زمینه ها و نمادها

11- سرویس ابری برای اشتراک گذاری سریع محتوا و همکاری

12- پشتیبانی از ترجمه XLIFF برای بومی سازی سریع دوره

معایب:

1-      برای اینکه ispring suite max کار کند باید power point نصب شود.

2-      عدم پشتیبانی از فایل های زیر نویس

3-      فقط در ویندوز کار می کند.

4-      بدون پشتیبانی از شبیه سازی نرم افزاری

کاربرد نرم افزار

یکی از سریعترین ابزار های تولید محتوای الکترونیکی است.و یک انتخاب بزرگ برای کاربران پاورپوینت می باشد . همچنین اگر شما در حال جستجوی و حرکت به سمت ساده ترین راه هستید. حتی می توانید در ارائه پاورپوینت با جند کلیک به دوره های محتوای الکترونیکی تبدیل نمایید.
شما همچنین می توانید اسناد ورد و پی دی اف خود را به فرمت های
eLearning به سرعت و کارآمد منتشر کنید.  

2-Adobe Captivate

کپتیویت یک ابزار تولید محتوای قدرتمند است که برای تولید محتوای آموزش الکترونیکی از جمله ساخت اسلاید های ارائه، انواع آزمون ها و ساخت دوره های تعاملی پیچیده مناسب است. همچنین یک انتخاب مناسب برای ساخت برنامه های شبیه سازی است.
از جمله قابلیت های این نرم افزار : توانایی ایجاد پروژه های واقعیت مجازی، ساخت فیلم های تعاملی و ویدئو های Hd با کیفیت بالا ، ضبط همزمان وب کم و محتوای روی صفحه و افزودن عناصر تعاملی است.

سرعت یادگیری

سرعت یادگیری برای کاربران جدیدبالاست. و در نسخه های گذشته یک مورد پیچیده ای که وجود دارد این است که برای انتخاب متغیرها و محرک‌ها و انجام عملکردهای دیگر به تعداد زیادی پنجره جداگانه نیاز دارد.

برای ایجاد تولید محتوای عالی  باید زمان زیادی را صرف شناخت عملکردهای آن کنید و همچنین  این برای ایجاد آموزش های مبتنی بر شبیه سازی فنی بسیار عالی است.

ارزیابی:

نسبت به رقیب های خود قالب سوال های کمتری دارد. و نوع منحصر به فردی از ارزیابی را در قالب شبیه سازی نرم افزاری ارائه می دهد.

فعل و انفعالات

دارای 19 الگوی تعامل یادگیری از جمله بازی هایی مانند "پازل اره منبت کاری اره مویی" و "چه کسی می خواهد میلیونر شود؟" ممکن است کمی شلخته به نظر برسند و پیکربندی آنها سخت باشد، اما تنوع در اینجا واقعاً چشمگیر است.

ویرایشگر ویدئو و صدا

دارای یک ویرایشگر داخلی است که می تواند به شما کمک کند یک آموزش ویدیویی با انتقال و جلوه های مختلف مانند زوم و پان را تنظیم کنید. بهترین ویژگی این است که وقتی شما با یک صفحه وب کم ضبط می کنید می توانید از ویژگی صفحه سبز برای جایگزین کردن پس زمینه خود استفاده کنید.

شبیه سازی مکالمه

هیچ ابزاری برای ساخت شبیه سازی مکالمه یا دیالوگ های شخصیت محور در این نرم افزار وجود ندارد. بنابراین اگر اینها بخش بزرگی از طراحی آموزشی شما هستند، ممکن است بهترین انتخاب نباشد.

آموزش موبایل

کار جالبی را برای کسانی که سازگاری تلفن همراه را اولویت اصلی خود می دانند، پیشنهاد می کند

مزایا:

1-      قابلیت های پیشرفته برای تولید محتواهای تعاملی

2-      قابلیت (VR) برای افزودن واقعیت مجازی در آموزش الکترونیکی

3-      کتابخانه دارایی شامل الگوها، افراد، عکس‌های سر، و عکس‌های تمام بدن

4-      امکان تولید خودکار صداهای تبدیل متن به گفتار (TTS).

5-      قابلیت حذف پرده سبز و افزودن بک گراند های دلخواه

6-      دارای ابزارهای توسعه مخصوص موبایل

7-      گزینه های ضبط شبیه سازی نرم افزار پیچیده

8-      دارای نسخه مکینتاش

معایب

1-      رابط کاربری غیر شهودی

2-      یادگیری آن نیاز به زمان زیادی دارد.

3-      دارای باگ های فراوان در نسخه ویندوز

4-      طراحی محتواهای تعاملی و چندخطی دشوار است، زیرا باید نسخه های جداگانه ای برای دسکتاپ، تبلت و گوشی هوشمند ایجاد کنید.

5-      فایلهای پاورپوینت بعد از وارد شدن به کپتیویت بعضا انیمیشن های خود را از دست می دهند.

6-      نیاز به داشتن دانش فنی می باشد.

کاربرد

یک نرم افزار حرفه ای برای تولید محتوای الکترونیکی است. و نسبت به رقبا خود قدرتمند تر است. برای کسانی که به طور پیشرفته تولید محتوای الکترونیکی کار کردند بسیار مناسب است.

Articulate Storyline 360 -3

در جامعه آموزشی بسیار محبوب است زیرا ویژگی های پیشرفته مانند لایه ها را در خود دارد. و برای کسانی که تولید محتوا آموزشی انجام می دهند بسیار مناسب است. برای افراد مبتدی آسان نیست باید زمان زیادی را صرف آموزش آن کنند.

کتابخانه محتوایی آن تشکیل شده است از : الگو های دوره، پس زمینه، کاراکتر ها، دکمه ها، نمادها که شامل بخش کوچکی از دارایی های آن می باشد.

سرعت یادگیری
از نظر سرعت یادگیری بین ispring  و captivate قرار دارد. یادگیری مانند ispring  اسان نیست و به پیچیدگی captivate  نمی رسد. و می توانید برای تولید دوره ها با ظاهر مناسب در مدت زمان کوتاه مناسب است.

ارزیابی

برای پاسخ چندگانه استاندارد مانند : پر کردن جای خالی، نقطه اتصال و چند نوع سوال دیگر را ارئه می دهد. که می تواند در مسابقه ها و نظر سنجی ها درج شود.
فعل و انفعالات

مجموعه‌ای از الگوهای تعاملی را دارد که می‌توانید در دوره خود از آن استفاده کنید. و همچنین مواردی مانند سؤالات متداول و چک لیست را پیدا کنید. اگر می خواهید از یکی از آنها در استوری لاین استفاده کنید، باید آنها را از یک پروژه وارد کنید. در غیر این صورت، باید تعامل خود را از ابتدا ایجاد کنید یا یکی از الگوهای ارائه شده را دانلود کنید.

ویرایشگر ویدئو و صدا

شامل یک ویرایشگر ویدیویی ساده می باشد.  و همچنین می توانید زیرنویس اضافه کنید و خروجی را در دوره خود ذخیره کنید. با این حال، از نظر ویرایش ویدیو، نصف آن چیزی که Captivate و iSpring ارائه می دهند، پیشرفته و مفید نیست.

شبیه سازی مکالمه

استوری لاین شامل یک الگوی تعاملی "مکالمه " می باشد.که می تواند برای ایجاد یک شبیه سازی گفت و گو استفاده شود. با این حال، فقط می تواند به عنوان یک ابزار آموزشی استفاده شود، نه به عنوان یک ارزیابی رتبه بندی شده.

آموزش موبایل:

دوره های منتشر شده با Storyline کاملاً با تلفن همراه سازگار هستند. همچنین،  اپلیکیشن موبایل خود را دارد که می تواند محتوای منتشر شده را به صورت آفلاین دانلود و پخش کند.

مزایا:

1-      شباهت زیادی به پاورپوینت دارد. ولی بافرصت های بیشتر برای تولید محتوا

2-      به شما امکان می دهد با استفاده از ویژگی هایی مانند حالت های شی، محرک ها و لایه ها تعاملات پیچیده ایجاد کنید.

3-      ضبط کننده صفحه برای گرفتن عکس از صفحه نمایش و ویرایش ساده

4-      کتابخانه محتوا با دسترسی به تصاویر ارشیوی

5-      خروجی دوره برای موبایل

6-      می تواند اسلایدهای پاورپوینت را وارد کند

7-      اپلیکیشن موبایل رایگان برای اجرای دوره های آفلاین

معایب:

1-      یک نرم افزار کاربر پسند نمی باشد.

2-      منحنی یادگیری نسبتاً تند دارد

3-      الگوهای تعامل گاهی اوقات به درستی کار نمی کنند

4-      عملکرد ضبط صفحه در مقایسه با راه حل های دیگر اساسی است

5-      می تواند روی منابع کامپیوتری سنگین باشد

6-      بدون نسخه مکینتاش

کاربرد

برای کسانی که تولید محتوای به صورت پیشرفته کار می کنند مناسب است. و از آنجایی که استوری لاین با چندین ابزار دسکتاپ و نویسندگی وب همراه است. و هدف آن آسان کردن همکاری در پروژه های تولید محتوا می باشد.


آموزش از راه دور

آموزش از راه دور

مقدمه ای بر آموزش از راه دور :

آموزش از راه دور(DL) هر گونه یادگیری است که طی آن معلم و دانش آموز از نظر جغرافیایی دور از  یکدیگر هستند . یادگیری از راه دور با استفاده از امکانات پست الکترونیکی، تولیدفیلم های آموزشی، تلویزیون کابلی، رسانه ها و یا هر تکنولوژی مرتبط با اینترنت از قبیل تابلوی پیغام ها، اتاق گفتگو و کنفرانس های کامپیوتری یا ویدیویی امکان پذیر است. در واقع آموزش از راه دور یک سیستم هدایت شده یا فرآیندی است که یادگیرندگان را به منابع دور دست متصل می کند. در ضمن، می تواند به عنوان ابزاری برای یادگیری مکمل نیز بکار گرفته شود.

آموزش از راه دور عبارت است از نوعی فرایند آموزشی که در آن تمامی یا بیشتر آموزش از طریق یاددهنده نسبت به فرد یادگیرنده فارغ از زمان و مکان انجام می گیرد، بدین مضمون که تمامی یا بخشی از ارتباط بین آموزگاران و آموزنده ها از طریق یک رسانه مصنوعی، خواه الکترونیک، خواه چاپی صورت می پذیرد. بنابرتعریف، در آموزش از راه دور ابزار نرمال یا اصلی ارتباط، فناوری است.

تکامل تاریخی آموزش از راه دور

1- نظام های مکاتبه ای : که در پایان قرن نوزدهم ریشه دارند، وهنوز پر استفاده ترین شکل از آموزش از راه دور در کشور های کمتر توسعه یافته می باشند؛ بر اساس یک راهنمای مطالعه در قالب متنی اغلب همراه با اجزاء شنیداری و دیداری همچون نوار کاست و اسلاید بوده و تعامل در روش مکاتبه ای از طریق نامه ها و دیگر اسناد نوشتاری و چاپی تهیه شده است، که از طریق سیستم های پستی فرستاده می شوند(یونسکو،2002).

2-  نظام های آموزشی رادیو تلویزیونی: از فناوری های انتقالی متنوع بهره می گیرند- زمینی ، ماهواره ای و رادیو تلویزیون کابلی تا سخنرانی های زنده و ضبط شده در اختیار یادگیرنده های انفرادی ساکن در خانه و گروه هایی از یادگیرنده ها در کلاس های درس دور دست جایی که ممکن است گونه ای از حمایت رو- در- رو فراهم آید، قرار می گیرند. برخی سیستم ها،رابطه های محدود رادیویی یا تبادل نظر ویدیویی را با شخص مربی در یک نقط? کانونی ارائه می دهند(همان منبع).

3-  نظام های چند رسانه ای : شامل متن، رادیو، ویدیو، مواد رایانه ای ، وبه طور معمول گونه ای حمایت رو-در-رو از آموزگار می شود که هم به افراد و هم به گروه ها منتقل می گردد. در این رویکرد،که عبارت است از آنچه از سوی دانشگاه های باز به کار گرفته می شود، آموزش دیگر کار یک فرد نیست بلکه کار تیم هایی از متخصصان است. متخصصان رسانه ای ، متخصصان اطلاعاتی ، متخصصان طراحی آموزشی و متخصصان یادگیری برنامه ها برای اعزام بین شمار بالایی از یادگیرنده ها، که معمولاً در سرتاسر کشور پراکنده هستند، آماده می شوند(همان منبع).

4-  نظام های اینترنتی: که در آنها مواد چند رسانه ای (نوشتاری ، شنیداری ، ویدیویی و رایانه ای) در شکل الکترونیکی از طریق رایانه ها- همراه با دسترسی به پایگاه های اطلاع رسانی و داده ای وکتابخانه های الکترونیکی به افراد منتقل می شوند و تعامل بین معلم دانش آموز، دانش آموز- دانش آموز، یک-یک ، یک بی شمار، بی شمار- بی شمار را به صورت همزمان یا غیر همزمان از طریق پست الکترونیکی، کنفرانس های رایانه ای و تابلو اعلانات و مانند آن میسر می سازند (همان منبع ).

اهداف آموزش از راه دور

شاید در دهه‌های قبل، سیستم استادمحوری و حضور فیزیکی در کلاس درس، تنها راه ممکن برای ادامه تحصیل در هشت مرکز آموزش عالی بود، اما حالا با وجود توسعه روزافزون دنیای آموزش مجازی، آموزش‌های سنتی در دانشگاه‌ها با یک رقیب قدرتمند روبه‌رو شده است.

آموزش از راه دور با بهره‌گیری از جهان اینترنت برای انتقال مفاهیم آموزشی به دانشجویان، هم‌اکنون به عنوان یک روش علمی و موثر در سیستم آموزش عالی شناخته می‌شود که روزبه‌روز نیز هواداران آن در حال افزایش است.

این سیستم آموزشی موجب می‌شود دانشجوی مجازی، وقت و انرژی کمتری برای یادگیری صرف کند و بسته‌های آموزشی را از طریق پست الکترونیکی، بهره‌گیری ازآموزش مجازی و کلاس‌های مجازی و استفاده از کتابخانه الکترونیکی دریافت کند.

اما آموزش از راه دور مجازی در ایران با مولفه‌های استاندارد دانشگاه‌های مطرح جهان فاصله زیادی دارد؛ به نحوی که می‌توان گفت آموزش‌های از راه دور در ایران در مقایسه با آموزش‌های مجازی در کشورهای توسعه‌یافته، شبیه کودکی است که نه‌تنها هنوز یاد نگرفته بدرستی راه برود، بلکه زمین زیر پای او هم برای حرکت هموار نیست.

مطابق برنامه پنجم توسعه کشور، ظرفیت پذیرش دانشجویان مجازی در کشور ما باید تا سقف 25 درصد افزایش یابد، اما با توجه به نبود زیرساخت‌های لازم برای توسعه این آموزش نوین در کشور، آموزش‌های مجازی نتوانسته جایگاه خود را در نظام آموزش عالی ایران پیدا کند.

براساس آمارهای ، هم‌اکنون بیش از 22 هزار دانشجوی مجازی در کشور ما تحصیل می‌کنند، اما با توجه به جمعیت چهار میلیونی دانشجویان ایرانی، می‌توانیم بگوییم ‌حتی یک درصد از دانشجویان کشور هم در دوره‌های مجازی تحصیل نمی‌کنند؛ در حالی که این سیستم آموزشی می‌تواند براحتی در هزینه‌های آموزش عالی صرفه‌جویی کند.

مزیتهای آموزش از راه دور

انعطاف پذیر است

مزیت اصلی آموزش از راه دور انعطاف پذیری است. این مزیت، بسیاری از مربیان را تشویق کرد که پس از شیوع ویروس کرونا به دوره آنلاین آموزش از راه دور روی بیاورند، زیرا تحصیل از راه دور به دانش آموزان اجازه می دهد بدون نیاز به حضور فیزیکی در کلاس ها شرکت کنند.

این موارد فقط برخی از روش هایی است که اثبات می کند آموزش از راه دور انعطاف پذیری بیشتری نسبت به محیط کلاسی سنتی ارائه می دهد:

  • معلمان و دانش آموزان می توانند یادگیری را با برنامه های شخصی خود تطبیق دهند.
  • برخی از والدین می توانند برنامه های خود را برای کمک به فرزندانشان در آموزش از راه دور تنظیم کنند، اما ما می دانیم که این کار برای والدین کار دشواری است.
  • آموزش از راه دور می تواند نیازهای بهره وری دانش آموزان را برطرف کند. به عنوان مثال، ممکن است یک دانش آموز صبح فاقد تمرکز باشد، اما بیشتر کارهای خود را عصر انجام دهد. برخلاف کلاس های سنتی، آموزش از راه دور نیازی به فراگیری دانش آموزان در زمان خاصی ندارد.
  • در کلاس های آموزش از راه دور، دانش آموزان فضای یادگیری خود را با 20+ دانش آموز دیگر به اشتراک نمی گذارند و هر زمان که نیاز باشد می توانند سوالات خود را برای معلمان ارسال کند.
  • آموزش از راه دور اغلب فقط به تلفن یا رایانه و اتصال به اینترنت ثابت نیاز دارد.

مناسب برای دانش آموزان با نیاز های ویژه

آموزش از راه دور می تواند مزایایی برای دانش آموزان با نیازهای ویژه داشته باشد، از جمله:

  • یک فرایند یادگیری فردی که دانش آموزان دارای ADD یا تفاوت های یادگیری را در خود جای می دهد.
  • برای دانش آموزان دارای معلولیت جسمانی، که هنگام رفت و آمد و حرکت از کلاسی به کلاس دیگر مشکل دارند، مناسب است.
  • راه حل های در دسترس تر، مانند ابزارهایی برای افراد کم شنوا و گزینه ای برای توقف موقت، عقب بردن یا کند کردن فیلم های سخنرانی را دارد.

بستر آموزش آنلاین به طور مداوم با دانش آموزان با نیازهای یادگیری خاص سازگار می شود. وقتی در کلاس فیزیکی هستید و مجبورید نیازهای چند دانش آموز را همزمان مدیریت کنید، انجام این کار بسیار دشوارتر است.

 رفت و آمد و دردسرهای رسیدن به کلاس را از بین می برد

همه معلمان و مدیران چنین تجربیاتی دارند: زنگ ساعت شما به صدا در نمی آید، ماشین شما روشن نمی شود و میلیون ها مورد دیگر که می تواند روی رفت و آمد شما تأثیر بگذارد و شما نه تنها دیر می رسید که آشفته و عصبی نیز هستید.

نیاز به رسیدن به یک مکان فیزیکی می تواند بر دانش آموزان و بزرگسالان فشار وارد کند. با آموزش از راه دور، این دیگر مشکلی نیست.

باعث صرفه جویی در زمان می شود

یکی از بهترین مزایای آموزش از راه دور این است که در طول روز در وقت شما صرفه جویی می کند:

در یک مدرسه به سبک سنتی، یک معلم بر کل کلاس دانش‌آموزانی نظارت می‌کند که گاهی با دوستانشان گپ میزنند، شوخی می کنند، یادداشت برای یکدیگر می‌فرستند و همه این موارد باعث  حواس پرتی شده و زمان می برد. در آموزش از راه دور، اگرچه ممکن است کلاس‌های ویدیویی زنده وجود داشته باشد، اما بسیاری از محتواها به صورت 24 ساعته در دسترس هستند، از جمله سخنرانی‌های کلاسی ضبط ‌شده، که منجر به وقفه‌های کمتری در مقایسه با یک محیط سنتی می‌شود.

آموزش از راه دور جایگزین مناسب آموزش حضوری

آموزش حضوری علی رغم مزایایی که برای یاگیرنده، یاددهنده و آموزشگاه دارد، برخی هزینه های غیرضروی را به هر دو طرف تحمیل میکند. از جمله اجبار به حضور فیزیکی در کلاس، هزینه های رفت و آمد، هزینه های مکان آموزش و سایر هزینه هایی از این دست که در طولانی مدت می تواند غیرقابل انکار باشد. فراگیران در آموزشگاه مجازی و آموزش از راه دور به دو دسته بزرگسالان (افراد بالای 18 سال) و افراد نیازمند آموزش تقسیم می شوند. دسته دوم افرادی هستند که شرایط سنی برای تحصیل را دارند اما به دلیل برخی موارد خاص که کمیسیون خاص آموزش و پرورش تشخیص می دهد، امکان ادامه تحصیل در مدارس عادی و روزانه را ندارند و باید از خدمات مدارس آموزش از راه دور استفاده کنند. مواردی از قبیل افراد متاهل و دارای معلولیت. این تفاوت در ارائه خدمات نشان از انعطاف خوب سیستم تحصیل از راه دور و مزایای خرید نرم افزار lms‌ دارد.

 

منابع:

https://mohtavayeno.com/

آموزشی (blogfa.com)

https://pafcoerp.com/

 

 

 

 


چرا استفاده از سایت lms برای موفقیت در کسب و کار ضروری است؟

در حالی که آموزش الکترونیکی طوفانی در جهان به پا کرده است. برخی از کسب و کار ها ، مزایا و معایب سرمایه گذاری در استراتژی آموزش آنلاین را ارزیابی می کنند . در حالی که آموزش سامانه ال ام اس به طور قابل توجهی رشد کرده است. بعضی از شرکت ها در تعجب هستند که چرا آموزش با یک سامانه مدیریت یادگیری الکترونیکی  می تواند منجر به موفقیت تجاری شود.
درست است که در نگاه اول، آموزش الکترونیکی را فقط برای شرکت های بزرگ با هزاران کاربر می بینند.اما حقیقت این است که یکی از مزایای آموزش آنلاین این است که به اندازه کسب و کار ربطی ندارد.
بنابراین بیایید نگاهی بیندازیم به اینکه چرا یک سایت ال ام اس می تواند به شما کمک کند تا سریعتر در کسب و کار به موفقیت برسید؟

1-زمان، پول است:

 

 امروزه در دانش اقتصاد ،" زمان "برای بازاریابی ، همه چیز است. آموزش الکترونیکی به عنوان یک روش کسب و کار سریع و موثر در مقایسه با آموزش آفلاین ، سنتی و مبتنی بر کلاس درس مطرح شده است.
از آن جا که  پلتفرم آموزش آنلاین می تواند در راحت ترین زمان به هر آموزنده ارائه شود ، به کسب و کار ها کمک می کند که مشکلات مربوط به آموزش را به حداقل برسانند.
  به عنوان مثال : زمانی که حجم کار افزایش پیدا می کند، برنامه شما هم باید تغییر یابد تا نیاز های تجاری شما برطرف شود مانند سمینار های معمولی که می تواند یک دردسر واقعی باشد. اما سامانه یادگیری الکترونیکی به آسانی آن را عملی می کند.
سایت ال ام اس ابزاری است که برای ایجاد دوره های آنلاین و آموزش بر اساس تقاضا به آن نیاز دارید و همچنین ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد که با سرعت زیادی در هر مکان و زمانی آزادانه مطالعه کنید .

2-پول ، پول است

 

 یادگیری سنتی و مبتنی کلاس درس هزینه های زیادی را متحمل می شود که برای صرفه جویی مناسب نیست. از اجاره محل برگزاری و چاپ جزوه تا استخدام مربیان گرفته و ...
به همین دلیل فرقی نمی کند که یک شرکت کوچک، متوسط یا بزرگ باشید ، آموزش الکترونیکی می تواند به شما در کاهش هزینه های آموزشی کمک کند. سایت lms   به شما کمک میکند تا هزینه های اموزش کمتر شود و سرمایه شما بازگردد.

3-مدیریت یک سایت lms آموزشی آسان تر است

 

فرض کنید که شرکت شما در سطح بالایی قرار دارد و شما تا به حال سعی کرده اید که یک آموزش حضوری و سنتی را سازماندهی کنید(مخصوصا برنامه ای که شامل چندین بخش است)و در این صورت می دانید که این موضوع برای شما تبدیل به یک کابوس می شود. ولی با آموزش مجازی این مشکلات را نخواهید داشت.

با یک سایت ال ام اس آموزشی، می توانید نظارت کاملی بر تمام برنامه های آموزشی خود داشته باشید ، از طراحی دوره و ثبت نام کاربران تا گزارش های حضور و غیاب و آمار عمکرد آموزنده.

4-ایده آل برای حضور کاربران:

 

برای بسیاری از شرکت ها، استخدام افراد جدید یک آشفتگی موقتی است.
با این حال ، حضور مناسب کاربران می تواند بهره وری را افزایش دهد و نرخ جابه جایی کاربران را به حداقل برساند.
مگر اینکه شما آموزش حضوری را با یک فرم آموزش آنلاین ارائه دهید.
یک سامانه lms به شما کمک می کند تا مطالب اصلی را بنویسید. محتوای موجود( از اسناد word، pdf گرفته تا ویدئو و ارائه ها) را در آن بگنجانید. و حتی مستقیما به دوره های آموزش الکترونیکی به صورت حرفه ای  دسترسی داشته باشید. حتی می توانید دوره ها را برای کاربران جدید ارائه دهید تا از آن استفاده کنند.

5-حفظ دانش

 

یکی دیگر از مزایای سامانه یادگیری الکترونیکی حفظ دانش است. و ممکن است بسیاری از مراحل ، فرایند ها و ترفند ها برای عملکرد روزانه شرکت شما از بین برود.
اگر کسب و کار شما ماننده اکثر شرکت ها است ، پس برخی از وظایف برای تعدادی از کاربران انجام می شود و بخش هایی از ان برای کاربران ارشد شناخته می شود. این موضوع بدین معنا نیست که اگر یکی از کاربران تیم شما را ترک کند  و شخص دیگری وظایف او را به عهده بگیرد ، در کسب و کار شما اختلال ایجاد شود.
البته این نیاز به تلاش دارد  ، زیرا شما باید هر دانش غیر استانداردی که کاربران با تجربه در طول سال ها به دست آورده اند و روش هایی که کشف کرده اند را ثبت کنید تا کار را سریع تر و بهتر انجام دهد.
با این حال انچه را که به دست می آورید ارزش خواهد داشت، نه فقط برای حفظ دانش ، بلکه به این دلیل که رسمی کردن و نحوه عملکر در شرکت و کاربران به شما این امکان را می دهد که در فرایند های شرکت خود تجدید نظر کنید ، برخی از رویه های منسوخ را کنار بگذارید و برخی دیگر را بهبود بخشید.

6-با شما رشد می کند:

 

چه یک شرکت کوچک محلی ، چه یک شرکت بزرک جند ملیتی باشید. سامانه یادگیری الکترونیکی می تواند همه نیاز های شما را برطرف کند.

 به هر حال یک کسب و کار کوچک همیشه کوچک نمی ماند.
همان طور که کسب و کار شما رشد می کند.سامانه ال ام اس شما هم با آن رشد می کند و هزینه های خود را چندین برابر می کند.

به یاد داشته باشید رشد مسبب استخدام افراد جدید است که برای نقش های جدید هم به حضور و هم به آموزش نیاز دارند.
در مورد کسب و کار های بزرگتر، آن ها به طور مستمر به بازار های جدید راه پیدا می کنند، و تاسیسات جدیدی را اضافه  می کنند و در صنایع مختلف استفاده می شوند.

اگر می خواهید رقابتی داشته باشید ، باید بدانید که این چیزها برای دوره ها یکسان است. با یک سایت lms آموزش مبتنی بر ابر مانند تلنت ال ام اس، هیچ هزینه اولیه و محدودیتی برای چاپ دقیق وجود ندارد: شمابرای تعداد کاربرانی که می خواهید آموزش دهید ، هزینه پرداخت میکنید و زمانی که آماده آموزش هستید آن را برگزار مینمایید.
همان طور که شرکت شما مقایسه می شود ، ممکن است بخواهید از نرم افزار توسعه منابع انسانی یا کارکنان استفاده کنید ، در این صورت خوب است یک سیستم lms را انتخاب کنید که امکان ادغام را فراهم کند تا بتوانید داده ها را بین دو پلتفرم به اشتراک بگذارید.

7-این یک تصمیم بزرگ نیست

یکی از مواردی که کسب و کار ها  را از پذیرش آموزش الکترونیکی در گذشته باز می داشت این بود که یک سایت ال ام اس شرکتی  هزینه زیادی داشت و اغلب ، به یک بخش فناوری اطلاعات برای راه اندازی آن نیاز داشتند.
ولی امروزه استقرار برنامه های آموزشی می تواند به سادگی ثبت نام یک حساب کاربری جدید در فیس بوک باشد .
علاوه بر این که چگونه می تواند یک سامانه lms  به صورت آزمایشی برای شما کار کند ، نیاز به آزمایش های محدود زمانی ندارد تا شما را تشویق کند که برای نسخه کامل هزینه کنید.
با یک حساب کاربری به طور رایگان بروید و ببینید که یک پلتفرم چگونه کار می کند و زمانی که آماده رشد هستید ، می توانید برنامه ای  را که  مطابق با نیاز هایتان را است را ارتقا دهید و آزمایش خود را  به موفقیت تبدیل کنید.