سفارش تبلیغ
صبا ویژن

همه چیز درباره آموزش مجازی LMS - بخش اول

همه چیز درباره آموزش مجازی LMS 

همه چیز درباره آموزش مجازی LMS
امروزه اینترنت به خاطر به صرفه بودن از لحاظ هزینه ، زمان و مکان و سرعت بالا انجام دهی کارها دارا بودن حجم بالا اطلاعات از لحاظ مقداری در اکثر زمینه های آموزشی، تجارب، ارتباطات جایگاه ویژه ای پیدا کرده است. در حال حاضر انقلاب الکترونیکی و تکنولوژیکی دگرگونی های عمیقی در تمام زندگی ما ایجاد کرده است و جامعه جهانی را به سویی می کشاند که سیستم آموزش مجازی LMS (ال ام اس) را اجتناب ناپذیر و ضروری ساخته است و روز به روز آن را غنی تر و آسانتر می کند.

 

روند تکنولوژی به عرصه اطلاعات و پدید آمدن تکنولوژی اطلاعات تمام ابعاد زندگی بشری را متحول کرد و روند انجام امورکلی با گذشته های نه چندان دور از نظر کیفی وکمی تغییرکرده که نتیجه این تغیر وتحولات دانشگاهها ومراکز آموزشی با پدیده جدید به عنوان تکنولوژی نرم افزار آموزش مجازی LMS رو به رو شده اند که این پدیده آموزش را از حالت سنتی خارج ساخته و جریان خاصی به آن بخشیده است و با پیدایش کامپیوتر و به دنبال آن شبکه های کامپیوتری و وب جهانی در دهه های اخر قرن بیستم نوع دیگری از آموزش و مکانهای آموزشی را فرا روی دانشجویان وفراگیران قرار داده است. این نوع آموزش شالوده ای ازکاربرد تکنولوژی ، ارتباطات، مفاهیم روانشناختی، حرفه ای وآکادمیک بر اساس معیارها و استاندارد های معمول است که بنا به اهداف، نیازها و واقعیت های موجود جوامع شکل خاصی به خودمی گیرد آموزش به کمک فناوری های نوین در مدت زمان کوتاهی که از زمان ان پیدایش آن می گذرد توانسته شیوه های آموزشی را در سطح بسیار گسترده دگرگون کند.

تاریخچه سیستم آموزش مجازی LMS

سیستم آموزش مجازی یا سیستم آموزش از راه دور ریشه در زمان های قدیم داشته و به عقیده بعضی از صاحب نظران به زمان افلاطون وشاگردش دیونسیس می رسد ولی از آنجایی که شواهد نشان می دهد اولین آموزش از راه دور به شیوه پستی و مبادله مواد آموزشی وپرسش وپاسخ از طریق پست در سال های 1728میلادی انجام گرفته است از آن تا به حال شکل های مختلفی از آموزش به صورت های ترویجی ، ارشادی و آکادمیک از طریق مکاتبه ، ضبط صوت ، برنامه های تلوزیونی ، ویدئویی واخیرا ماهواره ای و…انجام پذیرفته است، اما آموزش از راه دور به شیوهای جدید یعنی با بهره گیری از تکنولوژی نوین کامپیوتری واز همه مهمتر اینترنت پدیه ی نو بود.

همه چیز در مورد آموزش مجازی

به سوی مجازی شدن با سامانه آموزش مجازی lms - E-leatning

عصر حاضر را باید تلفیقی از ارتباطات و اطلاعات دانست. عصری که در آن بشر بیش از گذشته نیاز به اطلاعات و برقراری ارتباط برای کسب اطلاعات مورد نیاز دارد امروز افراد با در اختیار داشتن امکانات واطلاعات پیشرفته امکان برقراری ارتباط و تبادل سریع اطلاعات بیش از پیش میسر گردیده است ، افراد در هر کجا که باشند می توانند آخرین اطلاعات مورد نیاز خود را در هر زمینه در یافت کنند .اما بی شک بیشترین تاثیر پدید آمدن فناوری اطلاعاتی وارتباطی به محیط ها ی آموزشی بوده است که این امر سبب شده است تا محیط های آمزشی به سوی مجازی شدن سوق پیدا کنند .چنین تغیری دارا بودن امکانات پیشرفته (کامپیوتر، اینترنت و… ) ومنابع اطلاعاتی غنی تر می باشد. آنچه در ابعاد جهانی آموزش و ضرورت وجودی آن حتمی است این است که که توسعه آموزش با اینکه هنوز زمان کودکی خود را می گذراند بر آموزش سراسر دنیا تاثیر جهان شمول وموثری گذارده است اما در بحث کلان این پدیده دیری نخواهد پایید تا این تاثیر بر ابعاد مختلف آموزش حرفه ای بین المللی چهره موثر خود را به عنوان یک انقلاب نمایشی به نمایش به گذارد.

آموزش مجازی در جهان

امروزه تکنیک استفاده ازتکنولوژی های مختلف در فرآیند آموزشی رایج شده است. پیش از این، بیشتر استادان فقط تخته سیاه و گچ داشتند، در حال حاضر ما علاوه بر تخته سفید و ماژیک ها، حتی صفحات چند رسانه ای مانند ال سی دی ها، پروژکتورها، اشاره گرهای لیزر و غیره رامی بینیم. این که موسسات از کدام یک از این ابزار ها استفاده کنند به توان مالی آن ها بستگی دارد. همچنین به استادان آن ها نیز بستگی دارد که آمادگی استفاده از دستگاه های جدید و تغییر فرآیند آموزش معمول را داشته باشند. به عنوان مثال، کارهایی چون ایجاد دوره های آنلاین، پاسخ به ایمیل های دانشجویان، مدیریت فرمهای مختص دوره های ایجاد شده و غیره. از دیدگاه آموزش، ما باید برای بهره وری از این فن آوری هایی که ما را احاطه کرده اند آماده باشیم. در همین راستا مجبوریم به انقلاب اینترنتی تن دهیم که در طول سالهای گذشته اتفاق افتاده است. و ابزارهایی که استفاده می کنیم را افزایش دهیم. متاسفانه، این پیشرفت فناوری در همه جا یکسان نیست و به طور قابل توجهی بستگی به وضعیت فعلی کشورها چه از نظر اقتصادی و  چه از نظر اجتماعی دارد. زمان مدیدی نیست که فناوری اطلاعات (IT) در ایران شروع به رشد کرده است. و ما باید مسیر دانشگاه ها و موسسات آموزشی کشور های توسعه یافته را که پیش از ما این مسیر را رفته اند، دنبال کنیم. همه اینها همچنین تفاوت های فرآیند آموزش را توضیح می دهند. در دوران قدیم، آموزش در ایران زمین یکی از بهترین ها در جهان بوده است، اما در حال حاضر آن شکوفایی سابق از دست رفته است. مثل یک ققنوس ما در حال تلاش برای بازگشت به دانشگاه های برتر جهان هستیم. اما همه چیز به زمان نیاز دارد. دلیل اصلی این است که ما نمی توانیم از محصولاتی استفاده کنیم که توسط دانشگاه های مختلف در سراسر جهان استفاده می شود. این سیستم کاملا متفاوت است. نمونه های متعددی از استفاده موفق از آموزش الکترونیکی در فن آوری های یادگیری موبایل وجود دارد. و سیستم هایی که دانشگاه های خارجی از آن استفاده میکنند، انواع دوره ها و کاربرد ها را پوشش می دهند. آنها به صورت ماژول هستند و نیز ماژول های مختلفی برای نیازهای خاص برای افرادی که نقش های مختلفی در محیط دانشگاه یا سازمان بازی می کنند، دارند. مانند دانش آموزان، استادان، امور مالی، کارکنان هیات علمی و غیره. همه ی این فعالیت ها در یک سیستم مدیریت آموزشی یکپارچه و جمع شده است که زندگی کل دانشگاه را نشان می دهد. یکی از سؤالات معقولی که ممکن است در این جا مطرح شود این است که، هزینه آن چقدر است؟ در پاسخ می توان گفت راه حل ها و سیستم های متفاوت با قابلیت های متفاوتی را می توان استفاده کرد. هر دانشگاه می تواند آنچه را که برای نیازهای آن مناسب تر است انتخاب کند. معمولا اولین ایده ای که می آید این است که "اجازه دهید که یکی از چارچوبهای محبوب را مورد بررسی قرار دهیم! زیرا بسیاری از مردم از آن استفاده می کنند!" اما این ممکن است از نظر مالی مشکلاتی را به وجود آورد یا سفارشی کردن آن مسائلی داشته باشد. منبع باز هم همیشه بهترین انتخاب نیست. چرا که از دیدگاه برنامه نویس همیشه دشوار است که از کد شخص دیگری استفاده نماید.

تاسیس سامانه آموزش مجازی LMS

اندیشه تاسیس سیستم آموزش مجازی LMS از سال 1996م در جهان مطرح شد ولی اولین دانشگاه مجازی در سال 2000 میلادی شکل گرفت. طرح سامانه آموزش مجازی LMS را اولین بار انگلستان مطرح کرد اما این آمریکایی ها بودند که به طور عملی برای اولین بار به اجرای آن پرداختند.
آموزش رایانه ای اگر از طریق اینترنت باشد آموزش شبکه ای و اگر از طریق فناوری اطلاعات باشد آموزش مجازی نامیده می شود .
نخستن گام در راستای اهمیت آموزش مجازی lms  فر هنگ سازی ایجاد اعتماد و باور مردم نسبت به کیفیت بالا آموزش مدرک آن عنوان کرد.

توسعه سامانه آموزش مجازی LMS

در بسیاری از کشور های جهان سال هاست که  سامانه آموزش یادگیری الکترونیکی سریع LMS ( ال ام اس) شکل گرفته و اجرا شده اما توسعه واقعی این آموزش در ایران به زمانی بر می گردد که اینترنت جهانی شد.
دانشگاه های صنعتی شریف ، امیر کبیر ، علم وصنعت ، فردوسی مشهد و علامه طباطبایی در این راه پیشگام هستند. مهمترین موانع تحقیق این نوع آموزش را فراهم نبودن زیر بسترهای مخابراتی ، نیروی انسانی متخصص در تدوین برنامه آموزشی ، عدم تدوین استراژی مشخص ، کیفیت محتوای آموزش و عدم گسترش فرهنگ استفاده از (ای _تی) می باشد.

 

فن آوری اطلاعات سامانه آموزش از راه دور LMS

تعریف فناوری اطلاعات

فن آوری اطلاعات به مجموعه به هم پیوسته ای از روشها ، سخت افزارها ، نرم افزارها و تجهیزات ارتباطی که اطلاعات را در اشکال مختلف (صدا ، تصویر ، متن) جمع آوری ، ذخیره سازی ، باز یابی ، پردازش ، انتقال ویا عرصه می نماید ، اطلاق می گردد. از نظر یونسکو : تکنولوژی اطلاعات عبارت است از روش های علمی ، فنی ، مهندسی و تکنیک های مدیریت و پردازش و کاربرد اطلاعات در زمینه های اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگی.

نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات  در یادگیری الکترونیکی

فناوری اطلاعات و ارتباطات در مدت زمان کوتاهی که از پیدایش آن می گذرد توانسته زندگی انسان را درسطح بسیار گسترد .یکی از این تغیرات عمده اختصاص به یادگیری آموزشی دارد. نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در چرخه یادگیری بسیار پر اهمیت است.
فناوری اطلاعات و ارتباطات توانسته است کمبود و نواقص یادگیریها و آموزشهای سنتی را رفع نماید و دگرگونی های زیادی را در سیستم آموزش الکترونیکی  LMS به وجود آورد با استفاده از دنیای مجازی در یادگیری می توان به روشهای نوین وکار آمد یادگیری دست یافت علت استفاده از فناوری اطلاعاتی و ارتباطی در یادگیری آموزش بهتر و سریعتر می باشد فناوری اطلاعات و ارتباط نوع جدیدی از یادگیری را به وجود می آورد که نیازی به حضور فیزیکی استاد در کلاس درس نیست و یادگیری در محیط های غیر از کلاس امکان پذیر می باشد به نحوی که یادگیرندگان اطلاعات خود را با سایر افراد در میان می گذارند و به این ترتیب از اطلاعات خود و دیگران استفاده می کنند.

منبع :pafcoerp.com