سفارش تبلیغ
صبا ویژن

واژه نامه آموزش مجازی eLearning (بخش ششم)

Scalability : مقیاس پذیری

مقیاس پذیری به میزانی اطلاق می شود که یک سیستم یادگیری الکترونیکی lms می تواند گسترش یابد تا بتواند رشد روز افزون تعداد شرکت کننده های یک دوره، و کاربران همزمان و زمان پاسخ گویی به درخواست آن ها را اداره کند. این ویژگی برای سازمان هایی که قصد دارند در آینده رشد داشته باشند یا الگوهای استفاده غیر قابل پیش بینی دارند، یک ضرورت مهم است. اکثر شرکت ها به نرم افزار lms ای نیاز دارند که اندازه کافی برای افزایش و کاهش تعداد یادگیرنده ها و ادمین ها منعطف باشد. بیشتر سیستم های مدیریت یادگیری مبتنی بر ابر برای انطباق با محیط های متغیر به اندازه کافی انعطاف پذیر هستند.

SCO (Shareable Content Object) : عنصر آموزشی اشتراک‌پذیر

SCO به بسته اسکورم SCORM اجازه می دهد که در طیف وسیعی از ابزارها و سیستم عامل ها مجددا استفاده شود. زمانی که تمام بسته با اسکورم سازگار باشند، تمام سیستم عامل های یادگیری و ابزارها باید بتوانند محتوا را بخوانند.

SCORM (Shareable Content Object Reference Model) : مدل مرجع برای عناصر آموزشی اشتراک‌پذیر
شاید گسترده ترین مجموعه استاندارد ها، SCORM باشد که توسط ADL (آموزش توزیعی پیشرفته) توسعه یافته و در هنگام ایجاد محتوا در LMS مورد استفاده قرار می گیرد. اسکورم مشخص می کند که محتوای آموزش آنلاین چگونه صحبت کند، و برگشت نتایج به lms را پیگیری کند. یک قطعه محتوا با قابلیت استفاده مجدد آسان، به اشتراک گذاری و استفاده برای هدف دیگری را در پلتفرم ها و ابزار های آموزش الکترونیکی را دارد.

SCORM package : بسته اسکورم

یک بسته اسکورم، یک فایل زیپ است که به منظور آپلود در یک LMS سازگار با اسکورم ایجاد می شود. این بسته با انتخاب گزینه "استخراج اسکورم" در ابزار نوشتن، برای ایجاد محتوای درس ایجاد می شود. تمام عناصر دوره (مانند متن، تصاویر، ویدئو، تنظیمات ناوبری، آزمون ها) برای ایجاد بسته اسکورم استفاده می شود. این بسته پروتکل SCORM را می شناسد و می تواند در هر سیستم LMS ای که از اسکورم پشتیبانی می کند وارد شود و استفاده شود.

Self-Paced Learning : یادگیری خودآموز

یک نوع آموزش غیر هم زمان، یادگیری خودآموز به یادگیرندگان اجازه می دهد تا سرعت و زمان پیشرفت خود را از طریق مواد آموزشی کنترل کنند.

Self-Regulation : خود-تنظیم

مولفه اصلی آموزش الکترونیکی به صورت خودآموز، خود تنظیمی است که شامل فکر کردن و رفتار کردن بدون تکیه بر نظرات دیگران است. این معمولا نیاز به تصمیم گیری، تمرکز و کنترل خود دارد، زیرا یادگیرنده باید خودش چالش ها را برآورده کند و دانش خود را برای دستیابی به اهداف خود به کار گیرد.

Simulation : شبیه سازی

شبیه سازی، یک برنامه بسیار تعاملی است که به یادگیرندگان اجازه می دهد که سناریو را در یک مدل یا نقش بازی سازی کنند، شبیه سازی ها به این منظور طراحی شده اند که دانش آموزان بتوانند مهارت ها را در محیطی شبیه واقعیت اما بدون ریسک تجربه کنند.

Skill Gap Analysis : تجزیه و تحلیل شکاف مهارتی

تجزیه و تحلیل شکاف مهارتی، مهارت های یک فرد را با آن چه که او باید داشته باشد(برای انجام مناسب شغلش) مقایسه می کند.

Social Learning : یادگیری اکترونیکی

طبق نظریه یادگیری اجتماعی آلبرت بندورا، فرآیند یادگیری تحت تاثیر محیطی است که در آن یاد می گیریم و تعاملات ما را تحت تاثیر قرار می دهد. ما با مشاهده و تقلید از رفتار دیگران یاد می گیریم. اصطلاح یادگیری اجتماعی مربوط به استفاده از فن آوری ها و استراتژی هایی است که این "مدل سازی" را تسهیل می کند. یک مثال از یادگیری اجتماعی که توسط فناوری تسهیل شده است استفاده از یک انجمن بحث در سیستم lms شما است.

SLA (Service Level Agreement) : توافق نامه سطح خدمات

SLA که توسط یک سازمان و ارائه دهنده LMS طراحی شده، انتظارات مربوط به خدمات ارائه شده را ارائه می دهد. این، شامل انتظارات در زمینه پیاده سازی، میزبانی، عملکرد، تعمیر و نگهداری و پشتیبانی از LMS می باشد. SLA همچنین باید نتایج ناشی از جلسات مربوط به توقعات و انتظارات را مستند کند.

SME (Subject Matter Expert) : متخصص موضوعی

فردی با دانش تخصصی در مورد یک مبحث یا موضوعی که قرار است در یک دوره آموزش پوشش داده شود، به عنوان یک متخصص موضوعی شناخته می شود. طراحان آموزش با متخصصین موضوعی همکاری می کنند تا محتواهایی را تولید کنند که دقیقا در حوزه تخصص مورد نظر باشند و به صورت جذابی نیز ارائه شوند.

SOAP (Simple Object Access Protocol) : پروتکل دسترسی آسان به اشیاء

SOAP

یک پروتکل پیام رسانی مبتنی بر XML برای تبادل اطلاعات بین رایانه ها است.

Specification : مشخصات

طرح یا پروتکل توافق شده میان تعدادی از سازمان ها یا افراد، "مشخصات" نامیده می شود. در بحث آموزش الکترونیکی، مشخصات معمولا توصیف رویکردی مبتنی بر توسعه محتوا یا توسعه نرم افزار است. در صورتی که مشخصات توسط یک سازمان رسمی تایید شود، به یک استاندارد، مانند AICC، SCORM یا xAPI (Tin Can)تبدیل می شود.

آموزش الکترونیکی

SSL (Secure Socket Layer) : لایه سوکت امن

لایه سوکت امن استاندارد در فن آوری امنیت، برای رمزگذاری لینک های بین یک وب سرور و یک مرورگر استفاده می شود. تمام اطلاعات منتقل شده بین وب سرور و مرورگرها، خصوصی و امن هستند.

SSO (Single Sign-On) : شناسایی یگانه

شناسایی یگانه یا SSO، مجموعه ای از اعتبارات است که به کاربران اجازه دسترسی به برنامه های متعدد تنها با یک بار ورود به سیستم را می دهد. هنگامی که SSO اجرا می شود، کاربران برای ورود به برنامه هایی مثل LMSخود، به طور جداگانه نیازی به ورود به سیستم ندارند.

Standard : استاندارد

هنگامی که یک الگوریتم آموزش الکترونیکی توسط یک سازمان حاکم مانند IEEE یا ISO شناخته شده است، به آن استاندارد گفته می شود. استانداردهای رایج محتوای الکترونیکی عبارتند از SCORM، xAPI و AICC.

Storyboard : استوری برد، فیلم‌نامه مصور

به عنوان بخش مهمی از فرآیند توسعه دوره های آموزش الکترونیکی، استوری برد ها، برای سازندگان دوره ساده و موثر هستند. ابتدا به صورت انیمیشن کارتونی به عنوان تصویرهای نمونه اولیه برای گرفتن تایید از ذینفعان قبل از تولید محتوای نهایی طراحی می شود. برای ترسیم استوری برد ها از ابزارهایی نظیر پاورپوینت، ورد و ویزیو استفاده می شود.

Successive Approximation Model (SAM) : مدل تقریبی متوالی

این مدل به عنوان یک جایگزین برای ADDIE معرفی شده است، رویکرد طراحی آموزشی SAM شامل گام های مکرر کوچک است که هدف آنها رفع نقاط ضعف رایج مانند برنامه ریزی و بودجه بندی است.

Summative Evaluation : ارزیابی تلخیصی

ارزیابی Summative، معمولا در انتهای فرآیند ADDIE انجام می شود و ارزش یک برنامه یادگیری را در پایان دوره توسعه ارزیابی می کند. هدف از انجام آن این است که تعیین کنیم آیا یک برنامه آموزشی موثر است یا باید اصلاح شود.

Synchronous Learning : یادگیری همگام

یادگیری یا آموزش همگام، آموزش مربی-محور در یک محیط کلاس مجازی است. در طول این نوع رویداد و کلاس مجازی، آموزگاران به صورت آنلاین و بلادرنگ وارد می شوند و یک مربی کلاس را هدایت می کند.

xAPI (Tin Can) : تجربه API، Tin Can سابق

بهxAPI ، اغلب به عنوان تکامل بعدی اسکورم نگاه می شود. xAPI بعضی از شیوه های اساسی ردیابی تجارب یادگیری را دوباره تعریف کرد. تفاوت اصلی بین xAPI و اسکورم نوعی یادگیری است که هر کدام می توانند دنبال کنند. در حالی که اسکورم محدود به ضبط یادگیری آنلاین است، xAPI می تواند تقریبا هر فعالیتی را دنبال کند.xAPI یک دیدگاه دقیق تر از پیشرفت یادگیرنده، آنلاین و آفلاین ارائه می دهد. انواع یادگیری xAPI شامل خواندن یک صفحه وب، شرکت در یک رویداد، امانت گرفتن از یک کتابخانه کتاب، بازی کردن، یادگیری ترکیبی و یادگیری مبتنی بر تیم است.

UI (User Interface) : رابط کاربری

رابط کاربری مفهومی است که از طریق آن کاربر و یک سیستم کامپیوتری تعامل دارند. به طور خاص، به استفاده از دستگاه های ورودی و نرم افزار اشاره دارد.

URL (Uniform Resource Locator) : مکان یکنواخت منبع، نشانی وب

یک URL به صورت غیر رسمی به عنوان آدرس وب شناخته می شود. اگر از LMS مبتنی بر وب استفاده می کنید، معمولا یک دامنه فرعی به شما داده می شود.

UX (User Experience) : تجربه کاربری

تجربه کاربری به واکنش فرد نسبت به استفاده از محصول خاص، سیستم یا سرویس اشاره دارد. تجربه کاربری به طور کلی واکنش های عاطفی به استفاده از یک سیستم را عمدتا با توجه به سهولت استفاده یا رضایت از آن ارائه می دهد.

VOIP (Voice Over Internet Protocol) : صدا روی پروتکل اینترنت

صدا روی پروتکل اینترنت، مجموعه ای از قواعد است که اجازه استفاده از اینترنت را برای برقراری تماس صوتی و یا تماس های ویدئویی از طریق اینترنت می دهد. این فناوری برای آموزش الکترونیک بسیار مهم است به این دلیل که جز اساس فناوری وبینار می باشد.

VR (Virtual Reality) : واقعیت مجازی

واقعیت مجازی یا VR یک درک فیزیکی در دنیای غیر فیزیکی است. این درک با احاطه سیستم VR در محیط اطراف کاربر، صدا و سایر محرک ها ایجاد می شود. این یک حس غریب غوطه وری و تخیل برای افزایش تعامل است. واقعیت مجازی در آموزش الکترونیکی رواج پیدا کرده است، زیرا طراحان آموزشی در جهت ایجاد محتوای جذاب تر برای دانش آموزان تلاش می کنند.

White-Labelling

برای برخی از شرکت ها، نام تجاری LMS لازم نیست. این شرکت ها از ویژگی های برچسب سفید استفاده می کنند تا تمام نشانه های آن را حذف کند.

xAPI

xAPI یا تجربه API (که قبلا به عنوان Tin Can شناخته می شود) یک مشخصه برای فن آوری های یادگیری است که امکان جمع آوری داده ها در مورد طیف گسترده ای از تجارب یادگیری یک شخص را، هم به صورت آنلاین و هم آفلاین، دارد.

(Extensible Markup Language) XML

این یک زبان نشانه گذاری است که مجموعه ای از قوانین را برای رمزگذاری اسناد در یک فرمتی تعریف می کند که هم برای انسان قابل خواندن باشد و هم قابل خواندن با کامپیوتر. این به شما اجازه می دهد تا برچسب های خودتان را برای انتقال اطلاعات بین دو سیستم کامپیوتری تعریف کنید.

(Zone of Proximal Development) ZPD

تئوری ZPD که توسط یک روانشناس به نام Vygotsky طراحی شده است، آنچه را که یک فراگیر می تواند با کمک یک معلم به دست آورد را بررسی می کند.

منبع :pafcoerp.com