سفارش تبلیغ
صبا ویژن

واژه نامه آموزش مجازی eLearning (بخش دوم)

واژه نامه آموزش مجازی eLearning

BYOD (Bring Your Own Device) : دستگاه خود را بیاورید

Bring Your Own Device یا دستگاه خود را ر رویکردی است که کارکنان یا اعضای آن موبایل ، تبلت یا لپ تاپ خود را برای یک آموزش یا برنامه کاری استفاده می کنند. بیشتر سیستم های LMS، به گونه ای طراحی می شوند که ریسپانسیو باشند و روی هر نوع ابزاری عمل کنند، این ویژگی دسترسی به آموزش ها را برای یاد گیرنده ها و ادمین ها آسان می کند.

Branching Navigation: آموزش سازگار

در تکنیک آموزش سازگار ، دانش پذیران بر نتایج کنترل دارند. آن ها می توانند از بین چندین راه حل برای سناریوهاس مختلف، یکی را انتخاب کنند. و در نهایت نتایج مختلفی برای هر یک از چالش ها و مسائل مطرح شده ارائه می شود.

CBT (Computer-Based Training): آموزش مبتنی بر کامپیوتر

نام قدیمی برای ان چه اکنون با عنوان آموزش انلاین مبتنی بر کامپیوتر شناخته می شود، به طور خاص عناصر مورد نیاز برای آموزش مجازی، به معنای آموزشی که مربی محور نباشد می باشد.

آموزش مجازی
CDN (Content Delivery Network) : شبکه تولید محتوا

شبکه تولید محتوا، یک شبکه جهانی از سرورهای پروکسی است که در مراکز داده ای مختلف مستقر هستند. این شبکه به محتوایی که یادگیرنده می بیند قابلیت دسترسی و کارایی را افزایش می دهد.

Certification : صدور گواهینامه

یک گواهی که تأیید می کند که یادگیرنده یک برنامه آموزشی را بر اساس یک استاندارد از پیش تعریف شده با موفقیت تکمیل کرده است. بسیاری از سازمان های حرفه ای به اعضایی نیاز دارند گواهی آن ها باید به صورت منظم تجدید شود.

CEU (Continual Education Unit) : واحد آموزش پیوسته

CEU یک واحد اندازه گیری است که برای برنامه های آموزش مداوم استفاده می شود. معمولا با تکمیل تعداد معینی از واحدها به افراد در حرفه خودشان مجوز داده می شود.

Chunk به معنای تکه است و در بحث آموزش الکترونیکی به یک واحد کوچک از محتوای یادگیری اشاره می شود. این طراحی شده است تا فرآیند یادگیری و جذب مواد آموزشی برای زبان آموزان قابل کنترل باشد. محتوای تکه ای به مقابله با خستگی یادگیرنده نیز کمک می کند.

Classroom-Based Training : آموزش مبتنی بر کلاس

این نوع آموزش همچنین به عنوان آموزش چهره به چهره یا زنده نیز شناخته می شود، آموزش مبتنی بر کلاس درس روش آموزش سنتی تری است. یک آموزگار، یادگیرندگان را از طریق دوره ای در محیط دنیای واقعی مانند کلاس درس و یا اتاق جلسه هدایت می کند.

 

CLO (Chief Learning Officer) : مامور ارشد آموزش

CLO یک کارمند اجرایی در سازمان است که استراتژی یادگیری و توسعه شرکت را تعریف و هدایت می کند. این نقش معمولا در سازمان های بزرگ و شرکت های چند ملیتی یافت می شود.

Cloud LMS : سیستم ال ام اس مبتنی بر ابر

یک سایت lms مبتنی بر ابر، یک پلتفرم مبتنی بر وب است که به شرکت ها در ارائه، پیگیری و گزاش دهیآموزش مجازی کمک می کند. تفاوت اصلی بین یک سیستم lms مبتنی بر ابر و دیگر سیستم های مدیریت یادگیری این است که محتوای آموزشی، اطلاعات پیگیری ها و گزارش ها در یک بستر ابر ذخیره می شوند. ازمزایای LMS مبتنی بر ابر نسبت به امورش مجازی خود-میزبان می توان به سرعت بیشتر و مقرون به صرفه تر بودن راه اندازی آن اشاره کرد. همچنین سیستم های مدیریت آموزش مبتنی بر ابر به تخصص کمتری برای اجرا و نگه داری نیاز دارد.

CMI5 (Computer Managed Instruction) : آموزش مدیریت کامپیوتر

این نقش برای استفاده از ویژگی های xAPI با سیستم های مدیریت یادگیری است. اساساً مجموعه ای از قوانینxAPI است که ویژگی های بیش از حد گسترده را برای افزایش پذیرش در صنعت محدود می کند.

CMS (Content Management System) : سیستم مدیریت محتوا

CMS یک سیستمی است که از ایجاد و مدیریت محتوای دیجیتالی و معمولا برای انتشار پشتیبانی می کند. یکسیستم مدیریت محتوا نسبت به یک LMS منفعل تر است. کاربران می توانند اسناد را ببینند اما CMS نمی تواند پیگیری و گزارش پیشرفت آن ها را مانند LMS ارائه دهد.

COD (Content on Demand) : محتوا بر تقاضا

ارائه محتوا در تقاضا، کاربران را قادر می سازد تصمیم بگیرند که چه زمانی و چه جایی به محتوای موجود دسترسی پیدا کنند. از لحاظ آموزش الکترونیک، به این معنی است که یک فرد یادگیرنده می تواند دوره های خود را بنا به برنامه زمانی خودش برنامه ریزی برگزار کند.

Cognitive Load : بار شناختی

یک تئوری که توسط جان سوئلر طراحی شده و تجربیات فشار حافظه کاری را در هنگام پردازش اطلاعات توصیف می کند.

Compliance Training : آموزش سازگاری

آموزش سازگاری به آموزش کارکنان گفته می شود که به موجب قوانین، مقررات و سیاست ها مجاز است. این نوع آموزش کارکنان شما را بر اساس قوانین یا مقررات مربوط به عملکرد شغلی آن ها یا صنعتی که در آن مشغول به کار هستند آموزش می دهد. این ابتکارات آموزشی معمولاً، با انجام آموزش های مورد نیاز برای کسب سازگاری و حفظ آن الزامی هستند.

منبع :pafcoerp.com