سفارش تبلیغ
صبا ویژن

واژه نامه آموزش مجازی eLearning (بخش اول)

واژه نامه آموزش مجازی eLearning

 
ما در شرکت پافکو می خواهیم به سازمان ها  و کسب و کارها کمک کنیم که اطلاعاتشان در مورد آموزش الکترونیک بیشتر شود، در نتیجه نتایج بهتری از آموزش های خود بگیرند. در همین راستا این واژه نامه آموزش مجازی را تهیه کردیم.
آموزش مجازی

واژه نامه آموزش مجازی eLearning

از Agile گرفته تا xAPI ، واژه ها و اصطلاحات زیادی در اموزش الکترونیک وجود دارد که بهتر است از آن ها سر در بیاورید. بسیاری از این اصطلاحات برای حرفه ای eLearning ضروری هستند.

ما در شرکت پافکو می خواهیم به سازمان ها  و کسب و کارها کمک کنیم که اطلاعاتشان در مورد آموزش الکترونیک بیشتر شود، در نتیجه نتایج بهتری از آموزش های خود بگیرند. در همین راستا این واژه نامه آموزش مجازی را تهیه کردیم. این مجموعه شامل واژه ها و اصطلاحات مفید آموزش مجازی است که به ترتیب حروف الفبای انگلیسی مرتب شده است. این صفحه را نشان گذاری کنید تا هر موقع که خواستید، سریعاً به آن دسترسی داشته باشید.

Accessibility : دسترسی

در بحث آموزش الکترونیک، دسترسی برای همه دانش پذیران بسیار مهم است. قابلیت دسترسی به این معناست که که افراد با توانایی ها و محدودیت های مختلف بتوانند از محتوای دوره کلاس مجازی استفاده کنند. طراحان محتوای الکترونیکی و طراحان دوره های آموزشی باید ایجاد دوره هایی ساده و تر و تمیز، آسان برای درک بپردازند که تکمیل و تمام کردن آن ها نیز ساده باشد. دانش پذیر هایی مشکلاتی از قبیل مسائل حسی، هوشی و یا تکنولوژیکی دارند، برای دستیابی به موفقیت و کامل کردن دوره های آموزشی خود به تکنیک های کمکی نیاز خواهند داشت.

Active Learning : یادگیری فعال

یادگیری فعال استراتژی بر تشویق دانش آموزان به مشارکت فعالانه در آموزش است. این رویکرد دانش پذیر ها را به مطالعه، بحث و حل مسائل برمی انگیزد که در نتیجه اصطلاحا دانش پذیر ها محتوای دوره را می خورند. نمونه هایی از فعالیت های یادگیری فعال شامل تکالیف عملی و حل مسئله در گروه های کوچک است.

ADDIE (Analysis Design Development Implementation) : پیاده سازی توسعه طراحی تجزیه و تحلیل

مدل ADDIE مخفف کلمات تجزیه و تحلیل، طراحی، توسعه، پیاده سازی و ارزیابی است. این مدل یک چارچوب پنج مرحله ای است که طراحان آموزش استفاده می کنند؛ یک راهنما برای ساخت آموزش موثر و ابزارهای یادگیری کارآمد است. در محیط های آموزش سریع امروز، روش AGILE اغلب کارآمد تر از ADDIE می باشد.

ADL (Advanced Distributed Learning) : آموزش پیشرفته توزیع شده

آموزش پیشرفته توزیع شده، ابتکار عمل وزارت دفاع ایالات متحده است که با هدف ارائه آموزش مجازی با استفاده از فرمت های محتوا، فن آوری ها و سازمان ها هماهنگ شده است. SCORM و xAPI نمونه هایی از این روش هستند.

Agile Learning : یادگیری سریع

این مدل اغلب با مدل ADDIE مقایسه می شود، روش طراحی Agile در دهه 1970 پدید آمده است و در دهه 1990 به طور گسترده ای پذیرفته شد. روش یادگیری سریع، بر خلاف ADDIE، مستقیما به یک پروژه می پردازد و به سرعت محتواهای کوچکی را تولید می کند. سپس نتایج پس از چندین تکرار سریع اصلاح می شوند.

AICC

AICC اولین استاندارد رسمی آموزش الکترونیک است که توسط کمیته حمل و نقل هوایی CBT در سال 1993 به عنوان یک استاندارد مبتنی بر CD-ROM توسعه یافت. در سال 1998، پشتیبانی وب آنلاین به مشخصات اضافه شد. به عنوان جد SCORM، کار با AICC دشوار بود و برای آماده کردن محتوا در فرمت قابل اجرا در یک سامانه آموزش مجازی LMS مراحل متعددی لازم بود.

API (Application Programming Interface)

API یک رابط فراهم می کند که به توسعه دهندگان اجازه می دهد تا با برنامه ها و اپلیکیشن هایی مثل سیستم مدیریت یادگیری ارتباط برقرار کنند. یک API شامل مجموعه ای از اعتبار های شناخته شده به عنوان کلید هایی است که توسط مدیران و توسعه دهندگان مورد استفاده قرار می گیرد. این کلید یک نام کاربری و رمز عبور جفت است که به توسعه دهندگان اجازه دسترسی به API و ارتباط با داده ها در سیستم مدیریت یادگیری lms را می دهد. ادغام با API یک فروشنده می تواند فرایندهای الکترونیکی را با خودکار سازی کارهای دستی وقت گیر مانند به روزرسانی، حذف یا استخراج لیست کاربران سریع تر کند. به عبارت دیگر، API به شما اجازه می دهد تا اطلاعات را از یک سیستم استخراج کنید و به سیستم دیگری وارد کنید.

ARCS (Attention Relevance Confidence Satisfaction)

مدل ARCS بر پایه های توجه، ارتباط، اعتماد و رضایت مندی بنا شده است. یک رویکرد حل مسئله در آموزش که با تمرکز طراحان آموزشی روی محتوای جذاب همراه است.

Assessment : ارزیابی

ارزیابی در آموزش مجازی اغلب در قالب یک آزمون آنلاین پایان دوره برای سنجش عملکرد یادگیرنده صورت می گیرد. برای سنجش دقیق و صحیح پیشرفت دانش پذیران، ارزیابی باید با اهداف یادگیری یک دوره هماهنگ باشد.

Assimilation : ادغام

ترکیب ایده ها، مفاهیم یا تجربیات جدید با یک طرح ذهنی موجود معمولا به عنوان یک ادغام  شناخته می شود. این واژه، همچنین، ارتباط اطلاعات جدید با دانش موجود را توصیف می کند. بسیاری از عوامل از جمله حواس پرتی، ویژگی های شخصی یادگیرنده و سطح انگیزه می توانند بر میزان ادغام، تاثیر بگذارند.

Asynchronous Learning : آموزش غیر همزمان

آموزش غیر همزمان اجازه می دهد تا دانش پذیران به طور انحصاری و فردی آموزش ببینند و قادر به تکمیل دوره در زمان، مکان و سرعتی که مناسب حال خودشان است، باشند.

Authoring Tool : ابزار تالیف

ابزار تالیف اغلب با سیستم lms جفت می شود، این ابزار در تولید محتوای الکترونیکی برای برنامه های آموزش مجازی و یادگیری آنلاین مورد استفاده قرار می گیرد. یک ابزار نوشتن مطالب آموزش الکترونیکی، یک بسته نرم افزاری است که تولید کننده های محتوا برای ایجاد و بسته کردن محتوای دروس آموزش الکترونیکی با استفاده از استانداردهای SCORM یا xAPI استفاده می کنند. از ابزارهای محبوب تالیف می توان به ادوب کپتیویت،Articulate Storyline، Elucidat و iSpring Pro اشاره کرد.

Blended Learning : یادگیری ترکیبی

یادگیری ترکیبی، ترکیبی از روش های یادگیری سنتی و چهره به چهره با روش های یادگیری آنلاین مبتنی بر فناوری است. همچنین به عنوان ترکیبی از آموزش زنده و آموزش خودمحور نیز توصیف می شود. و یک روش عالی برای افزایش تجربه یادگیرنده است.

منبع :pafcoerp.com